Litteraturlista

Interkulturella perspektiv 1 för förskollärare

Intercultural Perspectives 1 for Pre-School Teachers

Kurs
LÖFA41
Avancerad nivå
15 högskolepoäng (hp)

Om litteraturlistan

Giltig fr.o.m
Hösttermin 2024 (2024-09-02)
Beslutsdatum
2024-06-04

Arneback, E., & Jämte, J. (2017). Att motverka rasism i förskolan och skolan. Natur & Kultur. (kapitel 3 och 4a, ca 100 sid.)

Björk-Willén, P., Gruber, S., & Puskás, T. (2013). Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag. Liber. (valda delar, ca 70 sid.)

Elmeroth, E. (2018). Etnisk maktordning i skola och samhälle. Studentlitteratur. (180 sid.)

Frödén, S. (2019). Situated decoding of gender in a Swedish preschool practice. Ethnography and Education14(2), 121–135. https://doi.org/10.1080/17457823.2017.1422135

Hellman, A., Heikkilä, M., & Sundhall, J. (2014). ‘Don’t be such a baby!’ Competence and age as Intersectional co-markers on children’s gender. International Journal of Early Childhood, 46(3), 327-344.

Jordan-Zachery, J. S. (2007). Am I a black woman or a woman who is black? A few thoughts on the meaning of intersectionality. Politics & Gender, 3(2), 254-263.

Lundberg, O., Lundqvist, U., Åkerblom, A., & Risenfors, S. (2023). ‘Can you teach me a little Urdu?’ Educators navigating linguistic diversity in pedagogic practice in Swedish preschools. Global Studies of Childhood13(3), 245–260. https://doi.org/10.1177/20436106231176964

Lundgren, A. (2014). Normkritiska metoder - konkret likabehandlingsarbete i förskolan. Tillgänglig: https://www.askersund.se/download/18.372e356c1618835fd972fb10/151853097 5583/Normkritiska%20metoder%20i%20f%C3%B6rskolan.pdf (40 sid.)

Lunneblad, J. (2013). Tid till att bli svensk: En studie av mottagandet av nyanlända barn och familjer i den svenska förskolan. Nordisk Barnehageforskning, 6(8), 1-14.

Mattsson, T. (2021). Intersektionalitet i socialt arbete. Teori, reflektion och praxis (3 uppl.). Gleerups. (valda delar, 100 sid.)

Reimers, E., Bengtsson, J., & Hellman, A. (2021). Normer i förskolan. Gleerups. (137 sid.)

Stefansen, K. (2012). Små barns livsverdener: Klassespesifikke erfaringsrom? Nordisk Barnehageforskning, 5(8), 1-13.

Åkerblom, A. & Harju, A. (2021). The becoming of a Swedish preschool child? Migrant children and everyday nationalism. Children's Geographies19(5), 514–525. https://doi.org/10.1080/14733285.2019.1566517