Ida Fransson pluggade en utbytestermin i USA

Ida Fransson om utbytesstudierna: "Jag vågade prova nya saker"

Det var under tredje terminen på Handelshögskolans Masterprogram i Management som Ida Fransson fick chansen att åka till North Carolina i USA. Med lärorika och roliga upplevelser i bagaget har hon flera fina minnen att blicka tillbaka på. Nu rekommenderar hon andra att ta chansen till utbytesstudier.

Fick upptäcka östkusten

När Ida Fransson blev antagen till SKEMA Business School i Raleigh fick hon möjlighet att prova på livet som många drömmer om. Att vara utbytesstudent i USA. Ida fick inte bara ta del av det amerikanska studentlivet - hon fick även chansen att resa till flera olika ställen på östkusten.

– Jag skulle absolut rekommendera andra studenter att åka hit på utbyte. USA är ett spännande land att bo i och Raleigh ligger på östkusten. Jag fick därför möjlighet att besöka Asheville, New York, Washington, Boston, Charleston och Myrtle Beach, berättar Ida.

Det går inte att utnämna ett minne till det allra bästa. Ida berättar att hela upplevelsen av att vara utbytesstudent utgjordes av många härliga stunder.

– Det finns för många fina minnen för att bara nämna ett. Alla de resor som jag gjorde med min vängrupp har varit otroligt fina och roliga. Vi var helt olika personer men hade väldigt kul tillsammans och vi har fortfarande kontakt via WhatsApp, säger Ida.

Hade en fantastisk tid

Att resa helt själv till ett nytt land innebär att man kan behöva fatta mod och kliva ett par extra steg utanför sin bekvämlighetszon. Ida berättar att den största lärdomen från studierna utomlands var att få träffa nya människor och att våga prova nya saker.

– Jag tog ledarrollen i många projekt i skolan som jag både trivdes och lyckades väldigt väl med. Eftersom jag var den enda från Handelshögskolan som åkte på utbytestermin hit så får man klara sig mycket själv i förberedelserna, med stöttning från International Office så klart. Jag fick kasta mig på ut på egen hand och ta alla beslut själv. Jag fick också ta egna initiativ för att lära känna nya människor, vilket var bra för mig, berättar Ida.

– Jag hade en fantastisk tid i Raleigh och hade väldigt kul med nyfunna vänner och jag upplevde så otroligt många nya saker. Jag läste Business track och hade kurser som project management, international consulting, import/export och lärde mig massor av nya saker. Kurserna blir lite vad man gör det till, säger Ida.

Nya vänskapskretsar

Ida berättar att hon tillbringade tid med studenter från flera olika länder och att språkbarriärer inte var något problem.

– Eftersom jag var på en fransk skola var det väldigt många fransmän som studerade där. De utbytesstudenter som inte är fransmän brukar hitta varandra snabbt. Eftersom skolan inte heller tillhör NC State University så är det få amerikanska studenter i klasserna, men när man är på campus så det är lätt att gå med i studentföreningar och liknande som tillhör State university.

- Vissa fransmän kan ibland vara ovilliga att prata engelska i grupp och det kunde jag uppleva som svårt i grupparbeten och sådant. Men det löser sig alltid - då får andra får hoppa in och översätta! Det är en väldigt social grupp som läser i Raleigh och det är alltid aktiviteter som man kan hänga med på och många kvällar som man spenderar tillsammans. Jag umgicks i en grupp med studenter från Frankrike, Finland, Tyskland och USA vi reste mycket när det var lov eller på helger, säger Ida.

Ingen kulturkrock

Ida upplevde inte någon påtaglig kulturkrock. Svensk kultur liknar amerikansk i vissa avseenden och hon kände sig bekväm med att prata engelska. Däremot såg väderleken annorlunda ut än i Sverige.

– I augusti, när skolan sätter igång är det fortfarande högsommar och det var över 30 grader när jag landade första kvällen. Det kändes väldigt roligt att komma dit och jag var full av förväntan, berättar Ida.

Rekommenderar boende nära campus

Amerikanska studenter blir antagna tidigare än utbytesstudenter, vilket gör att studentlägenheterna på campus ofta redan är uthyrda. Därför måste man hitta boende på egen hand.

– Det finns många privata aktörer eller företag som hyr ut studentboenden. Det är väldigt viktigt att hålla koll på hyresavtalen och tidslängden som nämns, man vill inte sitta fast med ett hyreskontrakt som löper hela studieåret då det är dyrt att bryta kontraktet och hyra ut i andra hand, säger Ida.

Ida rekommenderar också att man i förväg tar reda på hur området är, och att man försöker bo nära campus.

– Man vill absolut inte bo för långt bort från campus om man inte planerat att skaffa bil. Det finns campus-bussar på områden där studenterna bor, men de slutar gå vid en viss tid på dagen och går inte heller på helger. Då är man väldigt isolerad där man bor. Jag rekommenderar att kika på campus-kartorna som finns online innan man bokar ett boende. Jag bodde nära main Campus vid Hillsborough street och det var toppen, säger Ida.

Utbytesstudier i Raleigh

Partneruniversitet: SKEMA Business School i Raleigh, North Carolina. USA
Obligatorisk undervisning - 100% av tiden
Uteblivna föreläsningar - Man får inte missa mer än två föreläsningar per termin.
Betyg - Betygsgrundande tentor men baseras också på interaktion i klassrummet. Med interaktion menas hur många gånger du svarar på frågor eller ställer frågor.
Visum - Planera tid för Stockholmsbesök, vaccination och övriga förberedelser i god tid innan avresa.