Geografi 5 för ämneslärare

GU-21415
Ansökan stängd

Kort om kursen

Femte kursen i geografi för blivande lärare i gymnasieskolan och ingår i ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan. Kursen kan även sökas som fristående kurs.

Kursen behandlar geografiska samhällsutmaningar och geografiska metoder samt utformning av undervisningsmaterial som kan användas i skolans undervisning på relevant nivå.

Om utbildningen

Kursen har sin utgångspunkt i geografiska utmaningar, som plats, landskap, kultur och natur.

Du lär dig att självständigt analysera platser utifrån geografiska utmaningar med hjälp av geografiska metoder.

Geografiska utmaningar kan t ex omfatta mark- och vattenresurser, risker, konflikter, jämlikhet, samhällsplanering, boende och transporter.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs att studenten har genomgått kurserna LGGE10, LGGE20, LGGE30 samt LGGE40 (eller motsvarande) och är godkänd på minst 75% dessa kurser och moment.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Så är det att plugga

Undervisningen

Undervisningen består av:

• föreläsningar
  • projektarbete

Undervisningen bedrivs av engagerade lärare som forskar inom området. Utbildningen har en stark forsknings- och arbetsmarknadsanknytning, vilket du som student kommer att ha glädje av.

Lokaler

Institutionen för geovetenskapers lokaler finns i centrala Göteborg på Campus Medicinareberget. Vi finns i byggnaden Natrium, som invigdes 2023 och har toppmoderna labb och lärosalar. I Natrium samlas studenter och forskare inom de naturvetenskapliga områdena biologi, molekylärbiologi, kemi, marina vetenskaper, miljövetenskap, geovetenskaper och kulturvård.

Läs mer om lokaler