Att bli lärare: Professionen, didaktik och värdegrund för grundlärare i fritidshem
To Become a Teacher: The Profession, Didactics and Values for Teachers in School-Age Educare
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ingår i Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem och utgör den första kursen inom utbildningsvetenskaplig kärna. Kursen kan ingå i följande program: 1) Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem (L1GFH) Huvudområde
Fördjupning - G1N, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Medverkande institution
Högskolan för scen och musik
Huvudområde med fördjupning
Behörighet
Innehåll
Kursen inleder lärarutbildningen och introducerar lärarprofessionen i fritidshemmet. I denna kurs tydliggörs viktiga aspekter av vad som kännetecknar lärarprofessionen och också vad universitetsstudier innebär. Den studerandes egenansvar och språkliga utveckling uppmärksammas i kursen. Inom ramen för detta lyfts den studerandes kommunikativa utveckling fram. Innehållet i kursen består av fyra olika teman.
Grundläraruppdragen: Första temat belyser grundlärarprofessionens olika uppdrag. Studenterna möter lärares arbete i F-3, 4-6 och fritidshemmet genom föreläsningar, verkstäder och diskussioner om likheter och skillnader i lärmiljöer på fritidshem, förskoleklass och grundskola. Gestaltning och estetiska lärprocesser introduceras som didaktiska verktyg för lärare.
Perspektiv på lärande och didaktik: I temat behandlas didaktikens historia, olika teorier om lärande baserade i t.ex. kognitionsvetenskap och utbildningspsykologi samt läraryrkets utveckling under 1900-talet fram till idag. I temat introduceras hur didaktisk teori bidrar som ett verktyg i lärares arbete. Dessutom presenteras estetiska lärprocesser och lekens betydelse för lärande.
Lärarutbildning och universitetsstudier: Det tredje temat behandlar den aspekt av läraryrket som handlar om dess vetenskapliga grund. I temat läser studenten vetenskapliga artiklar med relevans för arbetet i pedagogisk verksamhet och möter forskare som arbetar med forskning inom fritidspedagogiska fältet . Syftet är att få exempel på hur teori och praktik är sammanflätat. Ett ytterligare syfte med temat är att studenten tidigt i utbildningen ska komma in i en vetenskaplig kontext och se möjligheten att själv vara med och utveckla lärares praktik.
Etik och förhållningssätt: Skolans värdegrund, dess förutsättningar och konsekvenser behandlas dels genom att värdegrundsfrågors betydelse för lärande och undervisning tas upp, dels hur elevers skilda uppväxtvillkor och erfarenheter kan tas tillvara och integreras i det didaktiska arbetet. Olika etiska aspekter av relevans för arbete i skola och fritidshem tas upp.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för och jämföra olika perspektiv på lärande och undervisning
- visa kännedom om skolans styrdokument
- beskriva undervisningens historiska utveckling samt reflektera över lärares praktik i relation till förändringar i samhället
- läsa och sammanfatta vetenskapliga texter
Färdigheter och förmåga
- använda praktiska och estetiska lärprocesser som ett didaktiskt verktyg
- identifiera yrkesprofessionella ställningstaganden i undervisningssituationer med utgångspunkt i didaktik, lärandeteorier och lärmiljö
- diskutera likheter och skillnader i de olika grundläraruppdragens verksamheter (lärare mot förskoleklass, grundskola och fritidshem)
- förmedla kursens centrala innehåll och presentera kursuppgifter muntligt och skriftligt på i huvudsak korrekt svenska
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera hur barns och ungas uppväxtvillkor och erfarenheter påverkar undervisning och kan tas tillvara och integreras i det didaktiska arbetet
- urskilja och värdera olika etiska och didaktiska aspekter av relevans för arbete i skola och fritidshem
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
I kursen används en variation av arbetsformer, såsom föreläsningar, fältstudier, seminarier och workshops.
Undervisningsspråk: svenska och engelska
Examinationsformer
Kursen har följande examinationer med tillhörande obligatoriska moment
Grundläraruppdragen (2,5 hp)
- Litteraturseminarium om läroplansuppdraget
- Gruppredovisning om estetiska lärprocesser
- Verkstad om grupprocesser
- Deltagande i lärardagen och tillhörande individuell skrftlig inlämningsuppgift
Perspektiv på lärande och didaktik (4,5 hp)
- Deltagande i seminarium i tvärgrupp
- Deltagande i muntlig examination av fritidspedagogisk undervisning
- Salstentamen
Lärarutbildning och universitetsstudier (3,0 hp)
- deltagande i forskardagen med tillhörande individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Etik, värdegrund och förhållningssätt (5,0 hp)
- Fältuppgift i grupp och obligatoriskt seminarium
- Deltagande i obligatoriska seminarier, etik 1 och 2
- individuell skriftlig inlämningsuppgift med tillhörande manus och granskningsseminarium
Om student är frånvarande vid obligatoriska moment kan momentet komma att ersättas av alternativ uppgift i annan form.
Individuella uppgifter och tentamina ska skrivas individuellt och på svenska.
I det fall en kursuppgift bedöms ligga nära gränsen för godkänt kan komplettering komma att medges efter examinators instruktioner. Om komplettering inte fullgörs i tid eller inte når gränsen för godkänt, underkänns kursuppgiften i sin helhet. Komplettering tillämpas inte vid salstentamen.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Salstentamen och hemtentamen betygsätts med U, G eller VG. Övriga examinerande moment betygsätts med U eller G.
För G på kursen som helhet krävs att samtliga examinationer bedömts med minst G. För VG på kursen krävs VG på Perspektiv på lärande och didaktik (4,5 hp) och Etik, värdegrund och förhållningssätt (5 hp) samt godkänt på Lärarutbildning och universitetsstudier (3 hp) och Grundläraruppdragen (2,5 hp)
Kursvärdering
Den avslutande kursvärderingen, sammanställs och görs tillgänglig för berörda studenter och lärare. Denna ska vara vägledande för utveckling och planering av kommande kurser.
Övriga föreskrifter
Digitala undervisningsmoment kan förekomma. Nätbaserad information och kommunikation via Göteborgs universitets lärplattform används och dator med internetuppkoppling krävs.