Kursplan

Arbetsterapi - Att möjliggöra delaktighet i ett digitalt samhälle

Occupational therapy - To enable participation in a digital society

Kurs
ARB055
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/1899
Ikraftträdandedatum
2025-06-01
Beslutsdatum
2025-05-12
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Arbetsterapi - Att möjliggöra delaktighet i ett digitalt samhälle, 7,5

Inplacering

Kursen är en fristående kurs och kan ingå i en magister-/masterexamen inom huvudområdet arbetsterapi.

Huvudområde med fördjupning

SAATA Arbetsterapi - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs arbetsterapeutexamen 180 högskolepoäng eller motsvarande (examensarbete 15 hp på grundnivå ska ingå).

Innehåll

  • Begrepp och teoretiska modeller som beskriver människans görande i ett digitalt samhälle
  • Arbetsterapeutens ansvarsområde relaterad till digital teknik i vardagen
  • Begreppsanalys av aktuella digitala begrepp och fenomen med relevans för arbetsterapeuten
  • Lagar och styrdokument som berör arbetsterapi och digitalisering
  • Evidensbaserad digital intervention
  • Bedömningsinstrument med relevans för personers görande/aktivitet i en digital vardag
  • Aktivitetsbaserad, aktivitetsfokuserad och aktivitetscentrerad
    intervention
  • Personcentrerat förhållningssätt genom arbetsterapiprocessen
  • Rätten att vara aktiv och delaktig i en digital vardag - aktivitetsrättvisa, delaktighet, mänskliga rättigheter, självbestämmande, autonomi

Mål

Kunskap och förståelse
Redogöra för betydelsen av centrala arbetsterapeutiska begrepp avseende vad människor gör, mänskliga rättigheter och aktivitetsrättvisa i ett digitalt samhälle.

Identifiera och definiera digitala företeelser och begrepp med relevans för människors görande.

Redogöra för lagar och styrdokument som berör människan i det digitala samhället och som arbetsterapeuten förhåller sig till.

Redogöra för aktuell forskning kring digital teknik med relevans för vald målgrupp.


Färdigheter och förmåga
Undersöka och redogöra för riskgrupper avseende digital aktivitetsorättvisa inom den egna arbetsterapeutiska verksamheten.

Urskilja förutsättningar och redogöra för behov av digital teknik för ökad aktivitetsrättvisa för identifierad målgrupp.

Framställa ett förslag till handlingsplan innefattande digital evidensbaserad intervention inklusive utvärdering inom den egna arbetsterapeutiska verksamheten.


Värderingsförmåga och förhållningssätt
Reflektera över och kritiskt förhålla sig till arbetsterapeutens ansvar i det digitala samhället.

Reflektera över arbetsterapin och digitalisering ur ett likabehandlingsperspektiv i relation till ett ekonomiskt-, socialt-och ekologiskt hållbart arbetsliv.

Diskutera möjligheter till livslångt lärande inom professionen i relation till digitaliseringen i samhället.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker på distans via digitala verktyg. Undervisningen präglas av interaktivt och studentcentrerat lärande med individuella och gruppbaserade studieuppgifter samt seminarier som huvudsakliga lärandeformer. Föreläsningar ges i första hand som introduktion till studieuppgifter. Studerande genomför studieuppgifter individuellt eller som grupparbete mellan varje kurstillfälle.
Undervisningsspråk: svenska
Kursen eller moment i kursen kan komma att ges på engelska.

Examinationsformer

Bedömning av studenternas kunskaper sker genom tre skriftliga inlämningar och muntliga redovisningar av tre studieuppgifter. Utöver dessa tre studieuppgifter har studenten en individuell examinationsuppgift av valt område, som redovisas skriftligt och muntligt. Studenten skall även reflektera och diskutera studiekamraters studieuppgifter och granska och diskutera en studiekamrats examinationsuppgift. För godkänt betyg krävs närvaro vid obligatoriska moment och examinationer.

I händelse av frånvaro vid obligatoriska moment sker igentagning enligt anvisning av kursansvarig lärare.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats.

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Kursutvärdering sker skriftligt med hjälp av digital kursvärderingsverktyg, samt muntligt i dialog med studenterna. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.