Göteborgs universitet
Doktorander på Institutionen för socialt arbete.
Foto: Louise Älgne

Doktoranden Ida om forskarutbildningen i socialt arbete

Hur är det att studera på forskarnivå egentligen? Möt Ida Kjellberg, doktorand på forskarutbildningen vid Institutionen för socialt arbete, som berättar om hur hon började sin forskarkarriär på Göteborgs universitet.

Hej Ida Kjellberg! Du går just nu vår doktorandutbildning och lär dig forska. Hur är det att studera på forskarnivå till skillnad från studier på avancerad nivå?

– Det var nog inte så stor skillnad under första året. Mer än att jag hela tiden, mer eller mindre, har mitt avhandlingsprojekt i bakhuvudet när jag går kurserna. Allt ska ju leda till ett ”slutmål” – själva avhandlingen, vilket inte riktigt var fallet på avancerad nivå. Sen är det ju mer som ett jobb, vilket jag ser som en fördel. Jag har kollegor, en arbetsplats, får en lön och planerar semester. Att ha det som ett jobb innebär att jag deltar i den akademiska miljön på ett helt annat sätt än på avancerad nivå, där jag ”bara” var student. Så det gör att en forskarutbildning är mycket mer än en utbildning.

Vad skulle du säga är det mest utmanande med forskarutbildningen?

– Jämfört med avancerad nivå är det nog att det krävs en helt annan planering och målmedvetenhet. Du behöver hitta ett sätt för att hålla verkstad, tålamod och glädje över ett och samma ämne igång under flera år. Till skillnad från det halvår som går åt till att skriva masteruppsatsen. Men fördelen är samtidigt densamma – jag får fyra år för att lära mig saker som jag verkligen är intresserad av och jag får göra det tillsammans med smarta människor som prövar mina tankar.

Ida Kjellberg på Institutionen för socialt arbete.
Foto: Louise Älgne

Vad fick dig att söka till forskarutbildningen hos Institutionen för socialt arbete?

– Jag blev sporrad av min handledare från masterutbildningen. Hon tyckte att jag skulle söka hit och att de frågor jag började intressera mig för under masteruppsatsen skulle vara relevanta att nysta vidare i som doktorand i socialt arbete.

Hur bestämde du dig till slut vad det var du ville forska om?

– Det började som sagt redan på masterutbildningen, där jag läste en hel del urbanteori. Sen fick jag jobb inom stadsplanering och blev mer och mer nyfiken på den ”black box” som bostadsförsörjning och stadsplanering är för många personer, inte minst för de socionomer som arbetar med hemlöshetsfrågor och utanförskap i urbana miljöer. Sen tog jag mycket hjälp av folk, både från mastern och från mitt dåvarande arbete i kommunen, för att formulera den forskningsplan jag sökte till utbildningen med. Så jag hade en vag idé som formades tillsammans med andra, mer insatta, personer.

Ida Kjellberg, doktorand på Institutionen för socialt arbete.
Ida Kjellberg är doktorand och går forskarutbildningen på Institutionen för socialt arbete och jobbar med sin avhandling om bostadsförsörjning.

Ida Kjellberg

Studier: Kandidatexamen från socionomprogrammet och en masterexamen i kulturvetenskaper.

Bor: Göteborg.

Gör: Går forskarutbildningen på Institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet.

Mål med studierna: Bli klar!

Favoritglass: En kula melon och en kula daim.