Rose Marie Kamperin
Universitetsadjunkt
Institutionen för pedagogik ochOm Rose Marie Kamperin
Forskningsintressen Jag har filosofie licentiatexamen och är doktorand i ämnet pedagogik. Mitt forskningsintresse har en utbildningssociologisk inriktning. Avhandlingsarbetet handlar om ungdomars möjligheter till inflytande i skolan och det lokala samhället. I avhandlingen betonas betydelsen av att skolan undersöks i relation till det omgivande samhället, för att förstå de regler och resurser som ungdomarna använder när de utformar sina strategier för och gör sina försök att påverka. Jag ser i min forskning på reellt inflytande som en viktig del i processer av utveckling och lärande. Utrymme ägnas åt frågor om att förstå situerade kontexter och policy.
Undervisningsintressen Jag undervisar i pedagogik, i genusperspektiv på utbildning och i grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem, förskoleklass och grundskola. Mitt fokus är kurser om styrdokument, bedömning och bestygssättning samt specialpedagogik. Jag har även ett intresse för distanspedagogik.
Nyckelord makt, inflytande, lärande, barn och ungdom, distanspedagogik
-
Villkorad delaktighet. Ungdomars möjligheter till inflytande i
skolan.
RoseMarie Kamperin
- 2010-01-01 -
Hade aldrig gjort det om jag inte varit tvungen. En redovisning av projektet Virtuella miljöer som redskap för kommunikation och
lärande
RoseMarie Kamperin, Agneta Plengiér Gaál
- 2007-01-01 -
SamBiBo: samverkan mellan Biskopsgården och Högskolan i
Borås
Ann-Katrin Eeg-Olofsson, RoseMarie Kamperin
- 2006-01-01 -
Virtuella lärmiljöer som redskap för kommunikation och
lärande
Agneta Plengiér Gaál, RoseMarie Kamperin
Paper till Netlearning, Ronneby 8-10 maj 2006 - 2006-01-01 -
Försök att påverka : delrapport 2 : en empirisk studie av ungdomarnas påverkansmöjlighet i tre
grunskoleklasser
RoseMarie Kamperin
- 2005-01-01 -
Försök att påverka : delrapport 1 : en empirisk studie av ungdomars vilja och möjlighet att förändra : analys av tre påverkanssituationer i
skolmiljö
RoseMarie Kamperin
- 2005-01-01