Bild på Barry Costa-Pierce som pratar inför folk

Vattenbruksforskaren Barry Costa-Pierce ny hedersdoktor

Barry Costa-Pierce, en världsledande forskare inom utveckling av hållbart vattenbruk och produktion av mat från havet, har utsetts till hedersdoktor vid Naturvetenskapliga fakulteten. Barry Costa-Pierce har varit senior rådgivare för det nationella centret för marin vattenbruksforskning, SWEMARC vid Göteborgs universitet, från starten.

Grattis till hedersdoktortiteln!

– Tack! Jag är förvånad, glad och väldigt tacksam. Det är ett av de största erkännanden som någon någonsin kan få. Det värmer särskilt eftersom det kommer från kollegor som bidragit under min långa karriär där jag försökt skaffa kunskap till mänsklighetens bästa.

Vad är det som är så intressant med utvecklingen av marint vattenbruk?

– Utvecklingen av marint vattenbruk är fortfarande i ett tidigt skede. Marint vattenbruk är så dynamiskt, spännande, roligt. Varje dag finns det något nytt, något riktigt intressant eller något som behöver förändras som gör oss alla engagerade. Vi har väldigt roligt tillsammans när vi ”jobbar” på spektakulära platser som vanliga människor bara drömmer om eller ser i filmer.

Forskar du fortfarande, och i så fall på vad?

– Ja, visst, ålder är bara en siffra! Min nuvarande forskningsportfölj är mångsidig. Jag är huvudutredare för ett intensivt cirkulärt vattenbrukssystem (RAS)-projekt i Arabiens öken som utvecklar system med kallt och varmt vatten. Jag forskar om återställandet av det marina ekosystemet i en gammal marin fiskdamm i Hawaii. Jag arbetar med biologi och ingenjörskonst av tångodlingssystem i Nordatlanten och jag forskar om användningen av naturlig gödning från vattenbruket som kan användas i jordbruk. Och jag har precis avslutat ett arbete för FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation (FAO) där vi slutfört nio rapporter om många av det globala vattenbrukets främsta forskningsområden.

Vilka har varit höjdpunkterna i ditt samarbete med Göteborgs universitet i din forskning?

– Höjdpunkten har varit att bistå i utvecklingen av, och undervisningen, för det nordiska masterprogrammet i ”Hållbar produktion och nyttjande av marina bioresurser”, som leds av Göteborgs universitet. Mitt sabbatsår spenderades på den vackra forskningsstationen Kristineberg där jag interagerade med många forskare, studenter och universitetets partnerorganisationer.

Något mer du kanske vill nämna?

– Jag vill skicka ett uppriktigt tack till Kristina Snuttan Sundell. Hennes briljanta insikter och outtröttliga energi ledde till utvecklingen av många, mycket effektfulla möjligheter att utveckla nya vetenskapliga relationer och hjälp till många studenter och nordiska partners.

Promotionshögtiden äger rum den 20 oktober 2023.