Länkstig

Världen behöver hållbara kändisar skriver Cecilia Solér i GP-krönika

Publicerad

Cecilia Solér om behovet av förebilder för att handla miljövänligt och rättvisemärkt.

"Företagen vill ha kändisar i sin reklam för att sälja mer och kändisarna tjänar pengar.

Zlatan, Avicii, Timbuktu och Robyn för Volvo. Renata Chlumska för Mitsubishi, Dogge Doggelito för Elgiganten, Claes Malmberg för AJ Produkter och Kate Hudson för Lindex. Och nu senast Zlatan igen, som för Vitamin Wells räkning dricker flaskvatten på busshållplatser över hela stan.

Företagen vill ha kändisar i sin reklam för att sälja mer och kändisarna tjänar pengar. En klassisk win-win-situation om det inte vore för de där olycksaliga konsekvenserna på miljön som vår ökande konsumtion av allt man kan köpa av dessa företag för med sig"

Så börjar Cecilia Solérs krönika i Göteborgs-Posten.