Studenter sökes för utgrävning på Cypern

Student intresserad av arkeologisk fälterfarenhet? Delta i en utgrävning på Cypern mellan 30 april - 1 juni 2018. Ansök senast den 31 december 2017.

Professor Peter M. Fischer från Göteborgs universitet har genomfört åtta säsonger av utgrävningar mellan år 2010 till 2017 på Hala Sultan Tekke på Cypern. Hala Sultan Tekke är en av de största sena kypriotiska städerna (sena bronsåldern) i östra Medelhavet. Studenter och arkeologer från Sverige, Österrike, Australien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Grekland, Island, Irland, Israel, Italien, Jordanien, Sydkorea, Nederländerna, Norge, Polen, Rumänien, Spanien, Syrien, Schweiz och USA har hittills deltagit i utgrävningarna.

Utgrävningarna 2018 kommer att fokusera på nya stadsdelar som hittats vid undersökningar med markradar och magnetometer. Stadsdelarna har i huvudsak daterats till 13 och 1200-f.Kr., men det hittades även tidigare kvarlevor. Ett antal spektakulära fynd bekräftar långdistanshandel mellan flera platser i östra Medelhavet, inklusive Grekland, Kreta, Egypten, Anatolien, Syrien, Libanon och södra Levanten, men även Italien och Central- och Nordeuropa. Bland fynden återfinns stenarkitektur, keramikföremål, sten, metaller, vapen, verktyg, guld- och silversmycken och lilafärgade textilier.

– Vi erbjuder möjlighet till cirka 20 studenter att delta från 30 april till 1 juni 2018. Jag vill också uppmuntra oerfarna studenter att ansöka, tidigare fältarbete är inte en förutsättning.

Deltagarna måste betala resekostnader till och från Cypern. Enkelt boende och basmåltider kommer att tillhandahållas av expeditionen. Utgifter under fritiden betalas av deltagarna. Gratis utflykter planeras på helgerna.

– Även om det är spännande är fältarbetet tufft, klimatet är ganska hård och deltagarna bör vara beredda på långa dagar med fältarbete och bearbetning av det material som behandlas omedelbart efter upptäckten.

Anton Lazarides läser arkeologi vid Göteborgs universitet och har medverkat vid fyra tillfällen.

– Det är väldigt spännande och lärorikt och blir aldrig tråkigt. Rent fysiskt är det ett tungt arbete, men som tur är drivs man av viljan att hitta ny kunskap. En annan positiv aspekt är alla fina människor man lär känna samt den goda maten och boendet.

Intresserade studenter kan kontakta teresa.buerge@oeaw.ac.at eller peter@fischerarchaeology.se

Glöm ej att bifoga ditt CV, helst som pdf

Sista ansökningsdag: 31 december 2017.

För ytterligare information: http://www.fischerarchaeology.se