Olof Johansson Stenman i regeringens referensgrupp om corona och ekonomin

Med anledning av coronapandemins utbrott och konsekvenserna för ekonomin har regeringen bildat en referensgrupp med forskare inom nationalekonomi. Gruppen kommer att vara rådgivande till finansministern och hålla regelbundna möten under till en början 2020.

Olof Johansson Stenman

På grund av konsekvenserna för ekonomin med anledning av coronavirusets utbrott har regeringen bildat en referensgrupp med forskare inom nationalekonomi. Gruppen kommer att vara rådgivande till finansministern och under 2020 hålla regelbundna möten. En av deltagarna är Olof Johansson Stenman, professor i nationalekonomi på Handelshögskolan, Göteborgs universitet.

Totalt sex forskare inom olika nationalekonomiska fält ingår i referensgruppen som leds av finansministern. Utifrån forskning och utredningsarbete ska gruppen följa och ge råd om den ekonomiska politikens utformning. I synnerhet kommer man att ägna sig åt struktur- och stabiliseringspolitik med anledning av det allvarliga ekonomiska läge som följt av virusutbrottet.

Följande personer ingår i referensgruppen:

Finansminister Magdalena Andersson, ordförande

Professor Lars Calmfors, makroekonomi, Stockholms universitet

Professor Karolina Ekholm, internationell ekonomi, Stockholms universitet

Professor Olof Johansson-Stenman, offentlig ekonomi, Göteborgs universitet

Professor Eva Mörk, arbetsmarknadsekonomi, Uppsala universitet

Professor Daniel Waldenström, ekonomisk ojämlikhet, Institutet för Näringslivsforskning

Docent Robert Östling, beteendeekonomi, Handelshögskolan i Stockholm