Gult avspärrningband med texten "stop".
Strategin GVI är ursprungligen från USA och har visat sig vara framgångsrik för att minska grovt dödligt våld.

Ny strategi för att minska våldet i Göteborg ger positiva resultat

En ny strategi för att minska det dödliga våldet bland kriminella grupperingar i Göteborg har utvärderats av forskare vid Göteborgs universitet. Resultatet visar att ett nära samarbete mellan frivården, polisen och socialtjänsten är ett framgångsrikt koncept. Den största vinsten är samverkan, menar forskarna.

Under två år har forskarna Mikaela Starke och Anneli Larsson vid Göteborgs universitet på uppdrag av Brottsförebyggande rådet (BRÅ) utvärderat hur strategin Group Violence Intervention (GVI) implementerats i Göteborg.

Anneli Larsson, forskare Göteborgs universitet.
Anneli Larsson, lektor i socialt arbete vid Göteborgs universitet.
Foto: Gunnar Jönsson

GVI är en strategi som ursprungligen kommer från USA och som har visat sig vara framgångsrik för att minska grovt dödligt våld. Göteborg är den hittills största staden i Sverige som inför strategin, säger Anneli Larsson.

Strategin går ut på att identifiera grupperingar som är involverade i dödligt våld och att kommunicera direkt med dessa om att våldet måste upphöra, att det finns tydliga konsekvenser och att det finns hjälp att få.

Resultaten visar att de personer inom frivården, polisen och socialtjänsten som arbetar med gruppvåldsinterventioner till en början var skeptiska till att strategin skulle vara ett bidrag för att minska det dödliga våldet. Dock uppfattades den som både rimlig och relevant senare i processen, säger Mikaela Starke.

Forskarna har följt införandet för att se i vilken utsträckning de som jobbar med strategin anpassar och efterföljer den. Dessa personer har intervjuats och fått svara på en enkät vid flera tillfällen. Forskarna har även varit med vid möten, utbildningar, informations- och handledningstillfällen som har hållits inom ramen för GVI för att undersöka hur strategin uppfattas och tas emot.

Samverkan är nyckeln till positiva resultat

Forskaren Mikaela Starke.
Mikaela Starke, professor i socialt arbete vid Göteborgs universitet.
Foto: Gunnar Jönsson

Ett positivt resultat av den nya strategin är enligt forskarna den fördjupade samverkan mellan de tre nyckelverksamheterna frivården, polismyndigheten och socialtjänsten.

Den största vinsten med införandet är den utvecklade samverkan mellan verksamheterna. Utvärderingen visar att GVI kan vara ett positivt bidrag för att minska dödligt våld, säger Anneli Larsson.

För det fortsatta arbetet med GVI i Göteborg rekommenderar forskarna att myndigheterna fortsätter med den inarbetade samverkan. Under tiden utvärderingen har utförts har även samverkan med lokal- och civilsamhället påbörjats, men den har ännu inte etablerats fullt ut.

Vid nya etableringar av strategin är vår rekommendation att tidigt i processen även identifiera samverkanspartners inom lokal- och civilsamhället, säger Mikaela Starke.

Text: Louise Älgne, kommunikatör

Om Group Violence Intervention (GVI)

GVI är en gruppvåldsintervention med syfte att minska grovt våld i kriminella miljöer. Flera amerikanska studier visar positiva resultat vid införande av strategin när det gäller att minska det allra grövsta våldet. I Sverige har strategin implementerats i Malmö, Örebro, Uppsala, Järfälla, Upplands Bro, Huddinge och Göteborg.

Forskare vid Institutionen för socialt arbete på Göteborgs universitet har följt processen med implementeringen av den våldsreducerande strategin i Göteborg under 2022–2023. I sin rapport har de utvärderat implementeringsprocessen av GVI och ger rekommendationer för ett fortsatt arbete med strategin.

Processutvärderingen finns publicerad på Brottsförebyggande rådets hemsida, om förebyggande metoder GVI (bra.se).