Hand med pistol fasttejpad med orden "stopp" på tejpen.

5 miljoner till projekt om gängrelaterat våld

Forskare i socialt arbete får pengar från Forte för att undersöka vad det är som ligger bakom användningen av skjutvapen för att hantera konflikter i gängmiljöer. Målet är att skapa bättre vetenskapligt underbyggda insatser mot skjutningar i Sverige.

Kristina Alstam och Russell Turner vid Göteborgs universitet får tillsammans med forskare vid Linnéuniversitetet bidrag från Forte för att studera handlingslogiker bakom skjutvapenvåld. Vad i konflikten och relationen mellan gängen är det som leder till skottlossning?

– Vi vill förstå vad i konfliktsituationen som gör att det slutar i denna typ av våld, säger forskaren Kristina Alstam som är projektledare för forskningsprojektet.

Skjutningar i Sverige – en omdebatterad fråga

Skjutvapenvåldet är en av de mest omdebatterade samhällsfrågorna idag. Det drabbar personer som är involverade i gängmiljöer och deras familjer och släktningar. Men det får också effekter på tryggheten i bostadsområden och upplevelsen av säkerhet i samhället påverkas.

– Nuvarande hantering har dessvärre inte lyckats bryta trenden. Vi ser en negativ utveckling i Sverige som förvärrats de senaste åren. Det är därför angeläget att forska på frågan från flera ingångsvinklar. Vi hoppas få bidra med mer kunskap kring varför just skjutvapenvåldet eskalerar och hur man skulle kunna arbeta mot det via de arbetsmodeller och den samverkan som redan finns på plats, säger Kristina Alstam.

Bättre vetenskapliga metoder mot skjutningar i gäng

Forskarna ska under de närmaste tre åren gå igenom rättegångsmaterial, intervjua experter och tidigare gängdeltagare för att se vilka situationer som våld med skjutvapen används i. Med den kunskapen ska olika typsituationer tas fram.

Utifrån dessa situationer kommer gruppintervjuer att hållas med verksamma i Europa som idag arbetar med att försöka släcka våldspiralen. Med intervjuerna vill forskargruppen undersöka vilka metoder som ger mer framgångsrika resultat utifrån de identifierade situationerna.

– Vi kommer då ställa frågan: utifrån omständigheterna, hur skulle ett troligt scenario se ut för att hantera konflikten? Vi kommer också att undersöka hur man arbetar med förebyggande arbete och gänginterventioner. Målet att tillsammans med professionella skapa bättre empiriskt underbyggda insatser mot skjutningar i gängmiljön.

Text: Louise Älgne, kommunikatör

Forskning som angriper samhällsutmaningar

Forte, Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd, är en statlig forskningsfinansiär som finansierar vetenskaplig forskning för människors hälsa, arbetsliv och välfärd. I den årliga öppna utlysningen har Forte beviljat 330 miljoner kronor till 70 nya forskningsprojekt med betydelse för samhället och människors liv.

Kriminalitet och rättsväsende

Ett problemområde som adresseras i flera av de finansierade projekten är kriminalitet. De senaste åren har Sverige sett en kraftig ökning av grovt gängrelaterat våld. De beviljade projekten kommer på olika sätt bidra till att öka kunskapen om kriminalitetens orsaker, brottsförebyggande arbete och riskfaktorer för att hamna i brottslighet.

Forskningsprojektet ”Att närma sig den heta zonen – om gängrelaterade konfliktsammanbrott och deras samhälleliga responser” får 5 000 000 kr i forskningsbidrag.

Källa: Forsknings om gör skillnad. 70 projekt får finansiering i årliga projektutlysningen, Forte.se