Debatt i Dagens Industri: Sluta framställa delningsekonomi som välgörenhet

I en debattartikel i Dagens Industri skriver Patrik Ström och Robert Wentrup vid Företagsekonomiska institutionen, att delningsekonomi är vanlig kommers som förmedlas över internet.

"Begreppet delningsekonomi har närmast blivit uttryck för en väckelserörelse med altruistiska undertoner. I själva verket handlar det om helt vanlig kommers förmedlad över internet, skriver Robert Wentrup och Patrik Ström vid Göteborgs universitet.

Som ett led i det floskelimpregnerade samhällets strävan att sätta grandiosa ord på existerande ting har begreppet delningsekonomi fått oförtjänt hög status. Det har närmast blivit ett uttryck för en väckelserörelse med altruistiska undertoner.

Delningsekonomi spås bota hyperkonsumtion, leda till en bättre miljö, skapa fler jobb och därigenom pådriva den ekonomiska tillväxten. Men att slentrianmässigt använda begreppet delningsekonomi är att skönmåla det som en mer ädel form än ren och skär marknadsekonomi. Det är vilseledande för individer och samhällsaktörer.

Sanningen är att delningsekonomi i grunden inte är något nytt, utan egentligen vanlig kommers som är kommunicerad via internet. De grundläggande kapitalistiska krafterna är oförändrade." (från Di:s webbplats 22 januari 2016)