Att närma sig den heta zonen - om gängrelaterade konfliktsammanbrott och deras samhälleliga responser

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektets storlek
5 000 000 kr
Projekttid
2025 - 2027
Projektägare
Kristina Alstam

Samarbetspartners
Forskningsplattformen
SEK
Finansiär
Forte. Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd

Kort beskrivning

Sedan början av 2000-talet har gängrelaterat skjutvapenvåld drastiskt ökat i Sverige, vilket avviker kraftigt från utvecklingen i andra europeiska länder. Konflikter och våld inom och mellan gäng är något som forskningen sett som i det närmaste naturliga delar av gängmiljön. Varför just skjutvapen används och inte andra mindre skadliga sätt att hantera konflikterna på utgör en besvärande kunskapslucka, inte minst för samhällets förmåga att minska våldet.

Studien syftar till att fördjupa förståelsen för våldshandlingarnas bakomliggande handlingslogiker: vad som påverkar vad som anses som nödvändiga sätt att hantera konflikter, samt för de ”scripts” som anger hur man bör fungera inom gängsammanhanget. Studien avslutas med en workshop som syftar till att undersöka studieresultatets betydelse för hur interventioner mot våldet kan utvecklas.

Vad i konflikten och relationen mellan gängen är det som leder till skottlossning?

Under de närmaste tre åren kommer vi gå igenom rättegångsmaterial, intervjua experter och tidigare gängdeltagare för att se vilka situationer som våld med skjutvapen används i. Med den kunskapen ska olika typsituationer tas fram.

Metoder testas i framtagna typsituationer

Utifrån dessa situationer kommer vi att hålla gruppintervjuer med verksamma i Europa som idag arbetar med att försöka släcka våldspiralen. Med intervjuerna vill vi undersöka vilka metoder som ger mer framgångsrika resultat utifrån de identifierade situationerna.

Utifrån omständigheterna, hur skulle ett troligt scenario se ut för att hantera konflikten?

Intervjuerna kommer att hållas i Stockholm, Göteborg och Malmö och på platser i Danmark, England och Skottland.

Målbild: bättre vetenskapligt underbyggda insatser mot skjutningar i gängmiljö

Vi kommer också att undersöka hur man arbetar med förebyggande arbete och gänginterventioner. Målet att tillsammans med professionella skapa bättre empiriskt underbyggda insatser mot skjutningar i gängmiljön.

Forskning vid Institutionen för socialt arbete

Vi studerar sociala problem, deras orsaker och konsekvenser för individ, grupp och samhälle.

Institutionen för socialt arbete: Vår forskning

Deltagare