wcmm bakgrund

Knut och Alice Wallenbergs stiftelse

Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse har på många sätt varit med och utvecklat Sverige till en framstående life science nation. Totalt har Stiftelsen avsatt drygt 6,2 miljarder kronor för livsvetenskaplig forskning under perioden 2015-2032. Stiftelsen har genom anslag till utrustning, nationell infrastruktur men också projekt- och individanslag varit operativ inom områdets utveckling mer än 30 år.

Under åren 2014 och 2015 inleddes uppbyggnaden av fyra Wallenbergcentrum i molekylär medicin vid universiteten i Göteborg, Linköping, Lund och Umeå i samarbete med respektive sjukvårdsregioner. I Göteborg omfattar samarbetet även läkemedelsföretaget AstraZeneca.

WCMM-satsningen som sträcker sig fram till 2028 har beviljats anslag med en miljard kronor av Stiftelsen.