Rosa platta utan text

Plan för återgång till campusbaserad verksamhet under höstterminen på HDK-Valand

3 juni fattade universitetets rektor beslut om hur universitetet ska planera för återgång till verksamhet på campus under höstterminen 2021. På HDK-Valand kommer vi att starta höstterminen som planerat och vi fortsätter nu att se över hur vi stegvis ökar den verksamhet som kan ske på campus under höstterminen. Du som ska läsa ett program på HDK-Valand behöver planera att vara på plats i Göteborg/Steneby. Du som ska läsa en fristående kurs får information om upplägget via schemat.

27 maj meddelande Regeringen och Folkhälsomyndigheten att universitet återigen får lov att bedriva undervisning på campus. Det är ett positivt besked som visar att vi är på rätt väg för att ta oss ur pandemin! Men det innebär inte att all undervisning blir på campus när höstterminen drar igång.

Under hela perioden av distansstudier har vi inom HDK-Valand haft dispens för att kunna genomföra vissa utbildningsmoment på campus. Det har inneburit undervisning på plats i våra lokaler för vissa prioriterade utbildningsmoment samt en kontrollerad och begränsad tillgång till verkstäder, ateljéer och projektrum.

Nu står vi inför att dra lärdomar av den tid som varit och besluta om vilka förändringar som vi tar med oss in i framtiden.  Samtidigt ska vi hitta former för en välplanerad och klok utökning av verksamhet på campus under höstterminen.

Fortsatt blandning av utbildning på campus och på distans under höstterminen

Från och med 15 juni kan du se ditt preliminära schema för höstterminen på TimeEdit. Schemat bestämdes innan rekommendationen om distansstudier togs bort i slutet av maj. Det färdiga schemat publiceras senast 14 dagar innan kursstart. Håll dig uppdaterad om eventuella förändringar i schemat under höstterminen, via TimeEdit. Information gällande förändrad tillgång till verkstäder, lokaler, studios etcetera skickar vi via mail och/eller HDK-Valands corona-info på Studentportalen.

Du som går ett program på HDK-Valand behöver vara på plats i Göteborg/Steneby. Internationella studenter får specifik information om vad som gäller. För dig som läser en fristående kurs ser det olika ut beroende på kursen. I ditt schema ser du vad som är planerat att ske på campus.

Hållbar plan för återgång

Restriktioner gällande avstånd och trängsel påverkar hur vi kan bedriva vår verksamhet och det är först när de tas bort och risken för smittspridning bedöms som minimal som vi kan organisera vår verksamhet utifrån våra egna behov. Förhoppningen är, baserad på regeringens femstegsplan för avveckling av restriktioner, att det sker i september/oktober.

Vi tar nu fram en hållbar plan för hur en stegvis återgång till campus kan ske, både för tiden då vissa restriktioner kommer att finnas kvar (augusti-september) och när restriktionerna förhoppningsvis har släppts (antagligen september/oktober och framåt).