Göteborgs universitet
Bild
Ett par håller om varandra ute i dimman
Bild från filmen You who will never be mine.
Länkstig

Examensvisning Film: HDK-Valand på Göteborg Film Festival

Den 4-6 februari visar studenterna på HDK-Valands kandidat- och masterprogram i film sina examensfilmer.

Den 4, 5 och 6 februari arrangerar de nyexaminerade filmskaparna vid HDK-Valands kandidat- och masterprogram i film en helg full av spännande livestreamingevenemang, där de kommer att visa sina examensfilmer, hålla presentationer och ha modererade samtal. Inbjudna gäster är bland andra filmskaparna Ruben Östlund, Mia Engberg, Maja Daniels och forskaren Masoud Kamali. Se alla evenemang live på denna webbplats, eller ta del av dem vid ett senare tillfälle via Vimeo on-demand.

Helgen inleds med ett streamingevent fredag den 4 februari, där alla fjorton avgångsstudenter introducerar sig och ger en kort inblick i sina arbeten. Lördag den 5 februari kommer att kretsa kring masterstudenterna där de visar och diskuterar sina examensfilmer. Söndag den 6 februari fokuserar på kandidatstudenterna där de också visar och diskuterar sina examensfilmer.

Kan du inte följa oss live? Alla filmer och föredrag kommer också att finnas tillgängliga genom Vimeo on-demand!

Lördag- och söndagsprogrammen är privata visningar. För att få tillgång till livestreamingevenemangen under helgen eller se filmerna on-demand, anmäl ditt intresse till Mirka.Duijn@gu.se.

Mer information om hela programmet finns nedan.

OBS! Tillhörande utställning/ workshop "Make New Memories" är inställd!

Utställningen i HDK-Valands galleri Monitor har tyvärr fått ställas in, eventuellt återkommer vi med nytt datum längre fram i vår. 
Läs mer om "Make New Memories" på Facebook

Fredag 4 februari - Invigningskväll

Invigningskväll. De fjorton avgångsstudenterna från kandidat- och masterexamen i film presenterar sig själva och visar glimtar från sina verk. Moderator under kvällen är Mirka Duijn och Maja Daniels.
Se program för hela kvällen i kalendariet

Navigate to video: Invigningskväll fredag
Video (1:30:00)
Invigningskväll fredag
Livestream börjar 4 februari kl 19:30. Fungerar inte länken ovan? Testa då: https://vimeo.com/668608773/92d2fcefc2


Lördag 5 februari – filmvisning masterprogrammet

Studenterna från masterprogrammet visar sina filmer och arrangerar debatter, samtal och frågestunder med de inbjudna gästerna Ruben Östlund, Mia Engberg och Masoud Kamali. Detta evenemang kommer att hållas på engelska.

Detaljerat program lördag 5 februari 12:00 – 17:00

Gäster lördag 5 februari

Ruben Östlund
Studenten Jamie Fraser kommer att gå in i ett samtal med den svenska filmskaparen Ruben Östlund. Ruben Östlund är känd för sina provocerande, satiriska filmer som Force Majeure och The Square, där han ifrågasätter vårt globala kapitalistiska samhälle och samhällsstrukturer idag. Jamie, Majse och Ruben kommer att diskutera och jämföra hur man som filmskapare kan använda film som ett sätt att utforska samhälleliga strukturer.

Masoud Kamali
Studenterna Yaser Kassab och Gabriel Gezaw kommer att prata med gästen Masoud Kamali. Masoud Kamali är en forskare som har fokus på strukturell rasism, och det politiska förtrycket av minoriteter i allmänhet och muslimer i synnerhet i det svenska nyliberala samhället. Efter att ha visat sina filmer kommer Yaser Kassab och Gabriel Gezaw att diskutera filmerna och deras forskning bakom dem med Masoud Kamali, med utgångspunkt i frågor om hur man undviker att upprepa hegemoniska berättelser i film och hur man hanterar skildringen av förtryckta minoriteter i film som filmskapare. Samtalet modereras av artisten Ali Ardalan.

Mia Engberg
Studenterna Cecilie Kjaer, Kaya Pakaslahti, Max Acuña Acosta och Vangelis Kollias kommer att gå i ett samtal med svenska filmaren Mia Engberg. Mia Engberg är känd för sina självbiografiska filmer Belleville Baby och Lucky One. I sitt arbete utforskar Mia intimitet i relationer, minnen och upplevelser. Hon kommer att prata med eleverna Cecilie Kjaer, Kaya Pakaslahti, Max Acuna Acosta och Vangelis Kollias. Efter att ha visat sina filmer kommer de att diskutera hur man som filmskapare kan arbeta utifrån personliga, intima minnen och berättelser, genom att jämföra tillvägagångssätt och metoder, svårigheter och avslöjanden.

Söndag 6 februari – filmvisning kandidatprogrammet

Studenterna från kandidatprogrammet visar sina filmer och arrangerar ett modererat samtal med Maja Daniels.

Observera: Från början var detta planerat att vara ett öppet evenemang på plats i Bio Valand vid HDK-Valand men pga av rådande Covid-restriktioner kommer det nu att endast presenteras online. Den planerade utställningen i HDK-Valands galleri Monitor är också tyvärr inställd.

Detaljerat program söndag 6 februari 12:00 - 16:00

Mer om filmerna:


Filmerna som visas på lördagen:


Being Seen Seeing (29 min) – Majse Vilstrup

Bild
Kvinna på en uteservering

Den danska studenten Majse är intresserad av mikrosociologi: Hur människor beter sig i vissa på offentliga platser och utrymmen? Vilka gester använder de och hur rör sig de i förhållande till varandra? I sitt nuvarande filmprojekt iakttar hon en gata, människor på en gata, och - tror jag - vad som är "cool" på denna gata och människors beteende. Filmen handlar inte bara om människorna, utan också om den observanta själv. Vad innebär det att "observera" mänskligt beteende på en gata? Vem observerar? Hur och varför?

Kameran tar olika personas i vad som verkar vara en enda lång bild av gatan i Köpenhamn. Hon skriver själv om sitt undersökande: Vad utbyts mellan främlingar som passerar vid första anblicken? Hur beter sig människor inför varandra när de blir förvånade, när de förstår och ändå kanske missuppfattar/misstolkar? Som om den letar efter något är kameran i min film ständigt i rörelse och observerar de ceremoniella men ändå distinkta och intensiva beteenden som utspelar sig mellan människor som kanske är bekanta eller inte. Genom att upprepade gånger blandas fram och tillbaka mellan sig själv och andra, syftar kameran till att följa synen på personen bakom mötet såväl som den härva av sociala gåtor som följer.


 

City Fables (12 min) – Gabriel Gezaw

Bild
En man och ett barn vid en bil

Gabriel är intresserad av konsumtion i det svenska nyliberala samhället. Han ifrågasätter sin egen ställning i den, liksom hur den färdas över generationer, eller hur den förhåller sig till människor med olika positioner i samhället. Hans undersökande utgick från ett intresse för hur man bäst kan framföra filmkritik om dessa ämnen. Hans examensfilm utspelar sig på en parkeringsplats utanför ett köpcentrum och handlar om en pappa, en dotter och en främling, och en enorm hög med nyköpta varor.


 

Du som aldrig bliver min / You Who Will Never Be Mine (12 min) – Cecilie Evert Kjær

Bild
Ett par håller om varandra i dimman i mörkret

Den danska filmaren Cecilie Evert Kjær har gjort en film om en kvinna, Kirsten, som gifte sig med kungen Christian IV av Danmark (1615). Efter deras giftermål gav Christian henne ett slott som ett tecken på sin kärlek. I sin film, som  är en modern tolkning av denna historiska händelse, föreslår Cecilie att slottet ska vara en "gyllene bur", där Kirsten är instängd, medan Christian utforskar världen. Genom att göra det ifrågasätter Cecilie den roll som den klassiska kärleksberättelsen gestaltar för att positionera män och kvinnor i samhället, dåtid som nutid.


 

Green Space (23 min) – Jamie Fraser

Bild
En grupp sitter i en park, med höghus i bakgrunden

Den brittiske studenten Jamie Fraser har gjort filmen "Green Space". Själv beskriver han filmen som: "En anarkistisk komedi om privata ögonblick som blir offentliga, inspelad i Londons Burgess Park." Inspelad från en enda position, i vad som känns som en enda tagning, utspelar sig små scener av privata ögonblick framför kameran. Det är som om man tittar på en rolig, lite besvärlig men också kritisk brechtiansk pjäs. Filmen utvecklades ur Jamies undersökning om offentliga utrymmen på film, och vad film kan avslöja som är viktigt, användbart eller unikt om de offentliga utrymmenas roll i vardagen. Han är intresserad av om man kan tala om att offentliga rum har känslomässiga eller narrativa kvaliteter, samt de sociologiska, ekonomiska eller estetiska som brukar analyseras.


 

How to say goodbye (20 min) – Vangelis Kollias

Bild
En person står mot en mur i en stad med palmer

Vangelis Kollias är en filmare från Aten, Grekland som bor och arbetar i Göteborg, Sverige. Genom processen att göra filmen "How to Say Goodbye" utforskar han personligen hur man säger hejdå till sitt gamla familjehem i Grekland som kommer att säljas, och till alla minnen som är knutna till det. Hur kan processen att göra en film hjälpa till att hantera känslor av saknad, sorg och sorg?

Han skriver själv om det: ”Med mitt arbete närmar jag mig begrepp som minne, tid, tillhörighet och sorg. Jag använder ofta mig själv som ett verktyg för att utforska de filmiska frågorna. Resultatet är långt ifrån den självklara associationen. Jag ställer frågor över universella ämnen och jag ger utrymme för människor att tänka och känna och slutligen komma med sina egna svar på vad de har sett. Min avsikt är inte att berätta en historia med det rationella sättet att tänka – utan att låta andra upptäcka sina egna känslor och på så sätt starta en dialog. Mitt visuella förhållningssätt är en blandning av dokumentär och fiktion där gränserna för verkligt och imaginärt suddas ut. Under hela den kreativa processen formas en upplevelsemässig relation och gör det grundläggande betydelsen av att vara.”.


 

I Who Will Always Be Yours (15 min) – Maximilien Acuña

Bild
Liseberg i ett rosaaktigt ljus

Maximilien Acuñas arbete behandlar teman som ensamhet, alienation kontra närhet, kärlek och anknytning. Under sin tid på masterprogrammet i film har han undersökt hur man skapar en närhet mellan sina motiv, sig själv och sin publik – i och genom de bilder han för fram. I sitt sökande efter ett språk skapade han flera kortfilmer i mycket snabb takt. Maximilien Acuña utvecklade ett högst personligt, drömskt och poetiskt filmspråk, allt inspelat med en gammal digital telefon (ja: från den tiden då vi fortfarande använde ordet "digital"). Själv beskriver han sina filmer som "digitala dagböcker". Jag skulle säga: galet vackra och underbart berörande nostalgiska pärlor.


 

My Mother´s Island (20 min) Kaya Pakaslahti

Bild
Två kvinnor badar nakna

Filmskaparen Kaya Pakaslahti är en svensktalande finländare, bosatt i Sverige. I sin film, My Mothers Island, reflekterar hon över spåren av Sveriges koloniala förflutna i Finland, som fortfarande kan hittas idag, i de människors liv, som bor mellan be båda länderna - som hon själv. Filmens miljö: en livlig färja mellan de två länderna och Kayas mammas vackra finska ö.


 

Neighbour (14 min) – Yaser Kassab

Bild
En man i en hatt och en massa blommor

Yaser Kassab är en syrisk filmskapare baserad i Stockholm. Yasers frågeställning började med en känsla av oro över hur invandrare och färgade ofta blir felaktigt framställda i de dominerande medierna i Sverige; människor  framställs ofta som stereotypa karaktärer. Yaser började utforska sitt filmiska tillvägagångssätt med vilka han kunde ifrågasätta, motverka och kritisera en typen av representationer. I 'The Neighbour', en fiktionsfilm under utveckling, behöver en familj hantera rasistiska hatbudskap mot dem. Budskap som är resultatet av en reducerande, stereotyp och nedsättande uppfattning om den "andra". Filmen är en nyanserad berättelse om kärlek och omsorg i en varm familjemiljö.

 

Filmerna som visas på söndagen

 

Act of Love (15 min) – Joel Viksten Abrahamson

Bild
En man håller i en stor leksaksbil och tittar ut över kvällshimlen där det flyger en drönare

Bröllopet är förestående. Festlokalen pyntas, fotografitillfälle planeras, systern läser sitt tal för brudgummen och en liten Audi saknas i en fragmentarisk och visuellt vacker skildring om kärlekens markörer, symboler och handlingar.


 

Dansa min docka / Dance my doll (15 min) – Jasmijn Kooijman

Bild
En leranimerad man vattnar en krukväxt

Oroliga asylsökande, arga aktivister och lydiga handläggare i lika underbar som sylvass stop-motion om människorna som alla är fast i migrationsverkets byråkratiska klor.


 

Inifrån akvariet / Inside the aquarium – Lina Berger

Bild
Två tjejer står inomhus i blått ljus

Efter ett bråk på gården blir e tioåriga grannarna Billie och Amie vänner. De upptäcker att de har mer gemensamt än de anat och skapar en lika lekfull som självklar tillvaro tillsammans. Men förutsättningarna är på väg att förändras i en finstämd och känsligt gestaltad vänskapsskildring.


 

Reality check (15 min) – Simone Norberg

Bild
Två lättklädda kvinnor står framför en filmkamera och en tropisk kuliss

Vännerna Amanda och Savannah ska medverka i en reality-serie. Strax innan avfärd mot inspelningsplatsen får Amanda ett erbjudande hon har svårt att motstå. Kändisdrömmar ställs mot samvetskval i Guldbaggenominerade Simone Norbergs skildring av en dramasökande Tv-värld.


 

Systema Naturae - or, a metaphoric masturbation on man’s magic on mastering (15 min) – Sally Jacobson

Bild
En man i kostym står och ler i ett udda inrett rum

Per Berg (Peter Wahlbeck lederkulturmagasin om Livet och Döden i en metaberättelse och en existentiell exposé över människans relation till djuren, där skrattet snart fastnar i halsen.


 

Unity of opposites (15 min) – Alfred Hedbratt

Bild
Fyra unga män ser ut att vara ute och bada

Barndomsvännerna drar ut till en ök för att campa, men en av em har bjudit med sig en ny vän och snart uppstår det spänningar. Skämten och den självklara jargongen leder till obekväma situationer i en humoristisk film om gruppdynamikens mekanismer.

 

Läs mer om HDK-Valands film-utbildningar