Linnéa Lindroos: Nytt tankesätt i akutvård av gravida

Hon ledde arbetet med att utveckla Sveriges första obstetriska triagesystem. Nu lägger Linnéa Lindroos fram sin doktorsavhandling som visar att Gothenburg Obstetric Triage System (GOTS) fungerar bra. Det ger ett viktigt stöd när barnmorskor och sjuksköterskor ska bedöma gravida eller nyförlösta patienter som söker akut sjukvård.

Linnéa Lindroos.

LINNÉA LINDROOS
Disputation: 24 november 2023 (klicka för mer info)
Doktorsavhandling: Obstetric Emergency Triage - A new mindset in obstetric emergency care in Sweden
Ämnesområde: Obstetrik och gynekologi
Sahlgrenska akademin, Institutionen för kliniska vetenskaper

Linnéa Lindroos är förlossningsläkare på Östra sjukhuset i Göteborg. Hon arbetar på förlossningsavdelningar och på akutmottagningen för gravida och nyförlösta.

– 2016 påbörjade vi ett stort patientsäkerhetsarbete kring våra gravida och nyförlösta patienter som söker akut sjukvård utan att vara i förlossning. Vi upplevde att vi inte tog hand om dem på ett tillräckligt bra sätt. Och vi såg att det både i Sverige och internationellt fanns övergripande brister i initial bedömning av obstetriska patienter som söker akutsjukvård, säger Linnéa Lindroos.

Avhandlingens omslagsillustration, av Marlene Sengpiel.

Tänkte inte att det skulle bli forskning

I samband med det arbetet skapades GOTS. Det hjälper till att prioritera hur snabbt patienter behöver vård när de söker akut. Tidigare fanns inget sådant system som var anpassat för gravida och nyförlösta.

– Jag ledde utvecklingen av GOTS och det var naturligt att jag sedan också ville se om det vi utvecklat var bra. Jag hade egentligen inte tänkt att det skulle bli någon regelrätt forskning utan såg det mer som kvalitetsuppföljning, säger Linnéa Lindroos och fortsätter:

– Men Verena Sengpiel, som blev min huvudhandledare, föreslog att vi skulle utveckla utvärderingen och göra det hela till ett doktorandprojekt. Det kändes rätt för mig att ha ett projekt som är så tydligt knutet till kliniken.

Kan bidra till minskad dödlighet

Vilka är de viktigaste forskningsresultaten?
– De viktigaste fynden är att vi faktiskt har utvecklat ett system som fungerar bra och ger stöd till den triagerande barnmorskan eller sjuksköterskan som ska bedöma en gravid eller nyförlöst patient. Vi har också sett att personalen uppskattar det och att det ger mindre stress och bättre kommunikation på obstetriska akutenheter.

Vilken ytterligare nytta kan denna forskning ge?
– Vi skulle i förlängningen kunna bidra till att minska sjuklighet och dödlighet hos gravida och nyförlösta. Men man behöver vara noggrann i sin utvärdering av systemet. Det system som passar i ett sammanhang behöver inte nödvändigtvis passa i ett annat.

Varför vill du ägna dig åt forskning?
– Det är roligt att kunna utveckla något som påverkar både patienter och personal. Under grundutbildningen får vi lära oss att göra det enskilda patientmötet riktigt bra. Men i forskningen blir det mer övergripande, och för mig handlar det om att göra förutsättningarna för det enskilda patientmötet så bra som möjligt. Dessutom är det en förmån att få fortsätta lära sig nya saker, att lägga nya perspektiv till sin tidigare kunskap.

Obstetriskt triage hjälper personalen att bedöma hur snabbt patienter behöver vård när de söker akut till både förlossningsenheter och allmänna akutmottagningar. Färgen på kroppen visar den verkliga akutsituationen, färgen på huvudet tillämpad triagenivå.

”Helt nytt i Sverige”

Vad har varit utmanande med ditt doktorandprojekt?
– Jag har ibland haft svårt att hitta en plattform för min forskning. Ämnet är helt nytt i Sverige och jag har ofta upplevt att jag befunnit mig mellan två medicinska områden. Inom akutsjukvård finns en rädsla för att göra fel kring den gravida patienten, och patienten hänvisas gärna till en obstetrisk enhet, säger Linnéa Lindroos.

– Inom obstetriken är akuttriage ett helt nytt tankesätt. Obstetriken kan vara oerhört akut men då gäller det oftast patienter som tidsmässigt befinner sig i nära anslutning till sin förlossning. När övriga patienter tidigare har sökt vård har de tagits omhand i turordning efter ankomsttid om de inte varit uppenbart jättesjuka. Akutsjukvård så som den ser ut på en akutmottagning har inte funnits inom obstetriken tidigare.

Text: Jakob Lundberg