portätt Jesus Pineda
Foto: Linnéa Magnusson

Han banar väg för enklare mikroskopi

Att göra skillnad på riktigt, och skapa något som andra kan bygga vidare på. Det är målet för fysikdoktoranden Jesús Pineda, som granskar hur artificiell intelligens kan användas för att effektivisera mikroskopin – och därmed underlätta forskning om olika sjukdomar.

– Vi är vetenskapskonstnärer!

Jesús Pineda slår ut med armarna och brister ut i ett av sina många skratt. Platsen är Fysikhuset, där han tillbringar sina dagar som doktorand i professor Giovanni Volpes forskningsgrupp vid Göteborgs universitet. En miljö han beskriver som öppen och uppmuntrande, och som stimulerar till både kreativitet och kritiskt tänkande.

– Jag älskar friheten i det vi gör, att ständigt lära mig nya saker och få möjlighet att bidra till att forma framtiden. I vår grupp uppskattas alla idéer, och vi har alltid olika diskussioner som leder arbetet framåt, säger han.

För Jesús, som kommer från Colombia, började resan mot doktorandstudierna när han hörde Giovanni Volpes presentation på en forskningskonferens i Mexiko. Idén om hur metoder baserade på djup maskininlärning – en form av artificiell intelligens – kan förbättra analyserna av bilder tagna med mikroskop, gjorde stort intryck. Idag är han inne på sitt andra år som doktorand, och har redan varit medförfattare i flera uppmärksammade publikationer på området.

portätt Jesus Pineda
Foto: Malin Arnesson

Forskning som är tillgänglig för alla

Studier av celler i mikroskop är en grundbult i all biomedicinsk och farmaceutisk forskning. Jesús Pineda hoppas att gruppens nya, effektiva analysmetoder ska bana väg för läkemedelsutvecklingen och förståelsen för olika sjukdomar. En viktig utgångspunkt är därför att alla forskningsresultat har så kallad ”open access”, och därmed kan läsas av alla.

– Idag är mycket forskning inte ens tillgänglig online, men vi vill att våra metoder ska komma till nytta. Tanken är att alla ska kunna använda dem, även de som inte är experter på området. Därför vill vi skapa ett ”bibliotek” med våra metoder som alla kan ta del av, och på det sättet bygga broar mellan mikroskopin och forskning om djup maskininlärning. Vi har redan blivit kontaktade av forskningsgrupper som vill använda de metoder vi utvecklat, och det känns fantastiskt bra, säger han.

Kombinerade metoder skapar möjligheter

Jesús Pinedas senaste projekt handlar om att kombinera djup maskininlärning med det matematiska området grafteori, för att underlätta analysen av mikroskopbilder. Det har aldrig gjorts tidigare, och öppnar möjligheten att snabbt och effektivt få ut detaljerad information från extremt dataspäckade mikroskopbilder.

– Med den här metoden går det att analysera många celler i rörelse samtidigt, på ett enkelt och tillförlitligt sätt. Jag ser många möjligheter och framtida tillämpningar för detta, säger Jesús, som påpekar att det är en rejäl utmaning att arbeta med något som ska implementeras för första gången.

– Det är svårt när det inte finns något att jämföra med och allt måste byggas upp från början. Men samtidigt är det en otroligt spännande process, och kanske kan vi bidra till att skapa ett helt nytt forskningsfält.

Celler i ett grafiskt nätverk
Illustrationen visar hur celler rör sig i grafiska nätverk.
Foto: Jesús Pineda

Hoppas nå ut till industrin

Sverige känns välkomnande, tycker han, och flytten till det norra halvklotet har gått över förväntan. Han och hans fru har fått många vänner, och de uppskattar maten, kulturen – och vädret.

– Ja, jag gillar faktiskt vädret. Hemma är det konstant 32 grader, här växlar årstiderna och det tycker jag är fantastiskt, säger han.

I Göteborg finns många företag inom biotekniksektorn, och Jesús vill gärna nå ut med forskningen inom både akademin och industrin. Tillsammans med några forskarkollegor har han påbörjat förverkligandet av ett företag som ska hjälpa bioteknikindustrin att använda AI-baserade analysmetoder för att förenkla mikroskopin.

– Att forskningen kommer till användning är mitt främsta mål, säger han.

Text: Ulrika Ernström

Jesús Pineda

Är: doktorand vid institutionen för fysik, Göteborgs universitet
Kommer från: Cartagena, Colombia
Ålder: 25 år
Kuriosa: Jesús är även musiker och spelar trummor i det kristna bandet Hillsong, som är knutet till den globala kyrkan Hillsong Church.