Auktorskap och musikaliska resurser
Kort beskrivning
Doktorsavhandling i musikpedagogik av Dan Alkenäs.
Titel: Auktorskap och musikaliska resurser – experimentellt musikskapande i samverkan
Denna avhandling undersöker hur kollektivt musikskapande kan designas så att konstnärliga uttryck, kreativitet och samspel ges plats. Studien befinner sig i gränslandet mellan konstnärlig och pedagogisk forskning och bygger på en analytisk autoetnografisk metod, där forskaren reflekterar över sin egen roll som kompositör i arbetet tillsammans med elever i grundskolan under ett års tid.
Avhandlingen vilar på kreativitetsteori och socialsemiotisk multimodal teori, och analyserar hur semiotiska resurser – såsom ljud, bilder, ord och emojitecken – fungerar som musikaliska verktyg i skapandet av musikalisk mening.
Ett centralt begrepp i studien är auktorskap, som används för att förstå hur musikskapare – både kompositören och eleverna – bidrar med initiativ, uttryck och konstnärliga idéer. Studien behandlar hur musikaliska resurser kan inspirera till både individuella och gemensamma uttryck, och hur olika former av musikalisk auktoritet påverkar hur musikskapandet utvecklas. När musikskapare tillsammans utforskar och förhandlar uttrycksformer och arbetsmetoder uppstår nya möjligheter till samverkan och innovation. Studien belyser också hur en kompositörs perspektiv kan fördjupas i möten med medskapare, där regler, roller och resurser samspelar för att möjliggöra delaktighet, variation och konstnärlig fördjupning.