Collaborative supply chain reconfigurations in the transforming Swedish retail context: Impacts on the transport system

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2024 - 2025
Projektägare
Chalmers, Handelshögskolan

Finansiär
Chalmers och Göteborgs universitet inom ramen för Styrkeområde Transport

Kort beskrivning

Detta samarbetsprojekt behandlar den föränderliga detaljhandeln i Sverige och behovet av att minska transportefterfrågan och öka effektiviteten i transportsystemet. Detaljhandelssektorn genomgår en betydande omvandling, vilket skapar utmaningar för detaljhandlare när det gäller logistik och transportupplägg som är miljömässigt hållbara, effektiva och ändamålsenliga. Dessa utmaningar kräver samarbete på många nivåer, mellan avdelningar och funktioner inom företag, vertikalt mellan företag i en leveranskedja, horisontellt över leveranskedjor, men också mellan aktörer från olika sektorer. Det huvudsakliga problemet som behandlas i projektet är vad som kännetecknar framgångsrika samarbeten vid omkonfigurering av försörjningskedjor och under vilka omständigheter sådana samarbeten är mer benägna att lyckas. Framgång refererar specifikt till kriterier för gemensam prestation, t.ex. minskad transportefterfrågan och ökad effektivitet i transportsystemet. Projektet kommer att genomföras som en multipel fallstudie av nuvarande och retrospektiva samarbetsinsatser för omvandling av försörjningskedjan i syfte att skapa mer hållbara och effektiva transporter. Projektets resultat kommer att vara: (1) fallbeskrivningar av kollaborativa omställningar av försörjningskedjan och deras effekter på transporter, (2) analys av aktörernas målkonflikter och hur dessa hanteras, (3) vilken typ av samarbeten (mellan vilka aktörer och samarbete om vad) som fungerar och vilka som inte fungerar, (4) hur aktörer kan öka oddsen för att lyckas med omställningar av försörjningskedjan genom att samarbeta på "rätt sätt" med "rätt partners" och "rätt saker".

Medverkande forskare:

Kajsa Hulthén, Professor, Supply and Operations Management, Chalmers

Johan Hagberg, Professor, Centre for Retailing and Department of Business Administration