Marknadsföring
Vi ser marknadsföring ur ett helhetsperspektiv, och undersöker samband mellan konsumtion, marknader och samhälle. För oss är marknadsföring konsten och vetenskapen att skapa långsiktigt och hållbart värde för företag, konsumenter och samhälle.
Vår sektion har en stark tradition av att använda konsumtion som utgångspunkt för att förstå hur marknader och samhällen fungerar. Vi studerar bland annat konsumentbeteende, hur företag skapar värde, hur marknader formas samt hur kulturella och samhälleliga dynamiker påverkar konsumtion och marknadsföringsfenomen.
Andra fokusområden är turism, kultur, detaljhandel och finansiella tjänster. Vi har ett globalt perspektiv och samarbetar tvärvetenskapligt, både nationellt och internationellt, med syfte att stimulera och upprätthålla en internationell forskningsmiljö inom marknadsföring. Flera av våra forskningsprojekt genomförs inom ramen för olika tvärvetenskapliga forskningscentrum på Göteborgs universitet, till exempel Centrum för konsumtionsforskning, Centre for Retailing och Centrum för turism.
Sektionens medarbetare har under årens lopp publicerat ett betydande antal böcker och vetenskapliga artiklar.