- Hem
- Aktuellt
- Hitta nyheter
- Internationell forskargrupp inom konsumentpsykologi
Internationell forskargrupp inom konsumentpsykologi
På sektionen för marknadsföring vid Företagsekonomiska institutionen byggs en internationell forskargrupp inom konsumentpsykologi. Fokus ligger på framväxande teknologier och de samhällsutmaningar de för med sig.
Jonas Nilsson och Jeanette Hauff, båda docenter i företagsekonomi, är initiativtagare.
– Vi kände oss ensamma inom vårt forskningsområde, som är experimentell konsumentpsykologi, och för några år sedan föddes idén. Vi tänkte att det vore kul att få sällskap och vara en grupp med ett gemensamt fokus. Är det något jag lärt mig av Jeanette så är det inställningen” Bara gör det! Vad är det värsta som kan hända?”, säger Jonas Nilsson.
Han vill att Handelshögskolan ska vara en naturlig plats för internationella doktorander, postdoktorer och gästforskare som vill utvecklas inom området. Tre nya forskare har nu knutits till Företagsekonomiska institutionen.
AI, känslor och metaverse
Det startade med att Jonas och Jeanette sökte pengar från Handelsbanken, vilket ledde till att Jana-Verena Gerhart kunde påbörja sin tjänst som postdoktor sommaren 2024. Hon är från Tyskland och studerar framväxande teknologier, såsom generativ AI, bärbar teknik och emotionell igenkänning, och hur dessa påverkar människors upplevelser och självbild.
– I samma veva hade vi kontakt med Eunmi Jeon från Sydkorea som gärna ville komma till oss. Vi uppmanade henne att söka Handelshögskolans Bromanstipendium och hösten 2024 anslöt hon till vår grupp, säger han.
Postdoktor Eunmi Jeon ägnar sig åt experimentell konsumentpsykologi och forskar om hur teknologier som AI, chatbots och metaverse påverkar människors beslutsfattande.
I våras fick de ett anslag från Handelsrådet, vilket innebär att Eunmi kan vara kvar i ytterligare 1,5 år.
Konsumtion i spelvärlden
Gruppens senaste tillskott är amerikanen Nathan Warren, docent i marknadsföring vid BI Norwegian Business School. Han kommer att arbeta som gästforskare på tio procent under 2026–2027 inom ramen för forskningsprogrammet Malmsten Early Career.
– Nathan är en fantastiskt duktig forskare. Vi knyter honom till oss för att vi ska kunna lära och ta del av hans kompetens. Tanken är också att han ska kunna ge våra doktorander och postdoktorer feedback som kan möjliggöra publikationer i högt rankade tidskrifter.
Den sjätte personen i forskargruppen är doktoranden Ines Filipa Ramos Raeiro från Portugal. Hennes avhandling handlar om konsumtion i spelvärlden och undersöker hur gamers fattar konsumtionsbeslut kopplat till de avatarer man skapar i olika spel. Avatarer kan på många sätt ses som en förlängning av den egna identiteten, så en frågeställning är om det är den egna identiteten utanför spelet eller själva avatarens utseende och identitet som styr vad man köper i spelen.
– Onlinespel och metaverseplattformar omsätter mer pengar är musik och film tillsammans. Det är extremt stort men marknadsföringsforskning har inte dokumenterat hur man fattar köpbeslut i de digitala världarna i särskilt stor omfattning.
Målet är att fortsätta bygga den internationella forskargruppen och att den ska få ett gott rykte i Europa.
– En målsättning är att Handelshögskolan kan vara värd för internationella konferenser inom experimentell konsumentpsykologi och marknadsföring i framtiden, säger Jonas Nilsson.