Katt i Istanbul i språng över hustak

Turkiet - demokrati eller autokrati?

Samhälle & ekonomi

Turkiet har på senare år genomgått en omfattande autokratisering och definieras i dag som en valautokrati. Trots att man håller val har landet ett auktoritärt styre, och precis som i fullskaliga autokratier har utvecklingen inneburit ökad förföljelse av journalister, konstnärer, minoriteter och oliktänkande.

Seminarium
11 maj 2023
Jonsereds herrgård, William Gibsons väg 19, Jonsered
Antal platser
Begränsat

Jonseredsseminarium.
Jonsereds herrgård Göteborgs universitet, Folkuniversitetet och Ord&Bild

Sedan kuppförsöket 2016 har 200 000 turkar avskedats från offentliga anställningar, 200 medieföretag stängts eller konfiskerats och 40 000 hemsidor släckts ner. Samtidigt har många journalister fängslats, och president Erdoğan anklagar ständigt omvärlden för att hota Turkiets intressen. Vilka möjligheter har Turkiets politiska opposition och civilsamhälle? Hur kan yttrandefrihet, akademisk och konstnärlig frihet värnas? Och hur kan det internationella samfundet bidra till att värna rättsstatliga principer, internationell respekt, mänskliga rättigheter och bidra till att den demokratiska idén fördjupas i stället för att urlakas?

Klas Grinell författare, docent i idé- och lärdomshistoria, Ülkü Holago journalist, Olof Heilo direktör Svenska forskningsinstitutet i Istanbul, forskare historia Lunds universitet, Ann-Kristin Jonasson fil.dr. statsvetenskap, ställföreträdande föreståndare Centrum för Europastudier CERGU vid Göteborgs universitet, Ingmar Karlsson diplomat och författare, och Helin Sahin Turkietkännare på Olof Palme International Center. Ytterligare talare tillkommer.

INBJUDNINGAR
Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat.

ÖNSKAR DU DELTA?  VET NÅGON SOM VILL DELTA?
Är du som aktör intresserad och önskar att, i mån av plats, delta i seminariet? Har du en kollega eller samarbetspartner som skulle vilja delta? Maila ditt eller dennes intresse till jonseredsherrgard@gu.se tillsammans med namn, organisation och roll inom denna, samt ingång till seminariets ämne.

Öppet kvällsprogram på Världskulturmuseet