Kontroll av farliga kemikalier i Sverige - lärdomar för europeisk kemikaliepolitik?

Hållbarhet & miljö
Samhälle & ekonomi

Sverige utvecklade tidigt en kemikaliepolitik där principerna även blev vägledande för arbetet inom EU efter anslutningen 1995. Hur har samspelet mellan nationell och europeisk nivå sett ut och vilka är förklaringsfaktorerna till vilken påverkan Sverige har haft i EU på detta område? Mats Engström diskuterar detta utifrån sin rapport "Sverige, EU-medlemskapet och kontrollen av farliga kemikalier".

Webinar
11 nov 2021
Zoom, länk skickas ut efter registrering
Kostnad
Ingen kostnad.

Medverkande
Mats Engström, Senior Advisor from the Swedish Institute for European Policy Studies (SIEPS)
Bra att veta
Seminariet ges på engelska.
Porträtt av Mats Engström
Lyssna på Mats Engström när han berättar om Sveriges kemikaliepolitik och samspelet mellan nationell och europeisk nivå.<br /> Foto: Privat
Foto: Privat

Mats Engström är knuten till Svenska Institutet för Europapolitiska studier (SIEPS) och Institutet för europeisk miljöpolitik (IEEP). Han har tidigare bland annat varit chef för Miljödepartementets internationella enhet.

Läs rapporten här: Sverige, EU-medlemskapet och
kontrollen av farliga kemikalier