Kärvare tider för konsumenter och handel

Samhälle & ekonomi

2022 var ett händelserikt år med stora konsumtionsökningar i början av året som vände till kraftiga neddragningar inom flera konsumtionsområden. I senaste Konsumtionsrapporten finns flera tecken på att en lågkonjunktur är på väg.

Seminarium
26 jan 2023
Plats
B44, Handelshögskolan, Vasagatan 1

Bra att veta
En lättare frukost serveras från kl. 08:00, seminariet börjar senast 8.30
Arrangör
Centre for Retailing

I senaste Konsumtionsrapporten presenteras hur den privata konsumtionen har förändrats under 2022 jämfört med tidigare år och förväntningar på konsumtionens utveckling framöver. Konsumenternas bedömningar av den egna ekonomin sjönk kraftigt 2022 och nådde historiskt låga nivåer under hösten. Även detaljhandeln ser mörkt på 2023.

Under seminariet presenteras dessutom:

• Vilka konsumtionsområden ökar och minskar
  • Förändringar inom digital och fysisk handel den senaste tiden
  • Inblickar i rapportens fördjupningar: konsumtion i kristider, digital integritet och datadriven marknadsföring.

Välkommen till ett fysiskt seminarium där du får överblick över den privata konsumtionen och handelns utveckling med utrymme för frågor och diskussion.

Ulrika Holmberg och Lena Hansson, två av redaktörerna för Konsumtionsrapporten och verksamma vid Centrum för konsumtionsvetenskap och Centre for Retailing på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, håller i seminariet.

Seminariet vänder sig till verksamma i handeln, forskare och andra som är intresserade av konsumtion och handel. Sprid gärna inbjudan till intresserade i ditt nätverk.

Seminariet är kostnadsfritt. Vi bjuder på fralla och kaffe/te.

Tid och plats:
Torsdagen 26 januari kl 08.00-09.30 (en lättare frukost serveras från kl. 08:00, seminariet börjar senast 8.30).

Handelshögskolan, Vasagatan 1, Sal B44. Skyltning finns från Handelshögskolans huvudentré.

Anmäl dig senast den 23 januari.

Välkommen!
önskar