Soluppgång

Hur utveckla biståndet? Att främja & värna demokrati

Samhälle & ekonomi

Demokratin i världen pressas tillbaka. Sverige agerar genom att göra demokratibistånd till en allt viktigare del av utvecklingsbiståndet. En ny studie visar att Sveriges bistånd har en begränsad, men ändå positiv effekt i de länder där insatser genomförs. Hur kan då regeringen, Sida och civilsamhällets organisationer agera för att stärka sitt arbete?

Seminarium
23 sep 2021
Världskulturmuseet

Jonsereds herrgård Göteborgs universitet i samverkan med Globala torget.

Störst genomslag har demokratibiståndet när det riktas mot kärnområden, såsom mänskliga rättigheter, pressfrihet, fria val och stärkande av civilsamhället. Bistånd som främjar demokratisk utveckling är samtidigt mer framgångsrikt, än det som ska förhindra demokratisk tillbakagång.

Hur mobiliserar vi för att både främja och värna demokratier, och vad ställer det för krav på vår förmåga till samhällsanalys? Vilket strategi- och metodarbete behöver göras tillsammans med samarbetsländer? Vad krävs för att främja en demokratisk utveckling, och riskerar schablonmässig ”godhet” att stå i vägen för effektiva insatser?

Medverkande: Per Cramér rektor Handelshögskolan, Göteborgs universitet, Per Olsson Fridh (MP) minister för internationellt utvecklingssamarbete, Anders Danielsson landshövding Västra Götalands län, Staffan I Lindberg professor i statsvetenskap, föreståndare för V-Dem Institutet Göteborgs universitet, Expertgruppen för biståndsanalys, och Parul Sharma ordförande Amnesty International Sverige, människorättsjurist, författare och Regional Director, Climate Justice at PVCHR Asia.