Bild
Foto: Illustration: Cecilia Lundgren
Länkstig

Förskollärares roll att stödja barns matematiserande under lek

Forskning
Utbildning & lärande

Seminariet "Förskollärares roll att stödja barns matematiserande under lek – exempel från fokusgruppsdiskussioner i Sverige och Italien" ges inom ramen för EMLA, ett i samarbete mellan forskningsmiljöer på Göteborgs universitet och Linnéuniversitetet.

Seminarium
Datum
10 sept 2025
Tid
15:00 - 16:30
Plats
Online på Zoom

Medverkande
Benita Berg, lektor i didaktik, Mälardalens universitet
Bra att veta
Seminariet är öppet för alla intresserade. Kontakta helen.lindgren@gu.se för att få tillgång till Zoom-länk.
Arrangör
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande samt forskargruppen EMLA

Syftet med studien var att undersöka hur några förskollärare i Sverige och Italien reflekterar över sin roll i att utmana barns matematiserande i leken. Med stöd i teorier som Pedagogical Content Knowledge (PCK) och Didactic sensitivity analyseras hur förskollärare beskriver att de stödjer barns matematiska lärande i leken. Resultaten visar att förskollärare från båda länderna uppmärksammar, tolkar och utvecklar matematiskt innehåll i leken. De beskriver sin roll som att förklara matematiska begrepp och erbjuda material som stödjer matematisering. Resultaten visar också skillnader i hur de uppfattar sin egen roll i barns lek, där de italienska förskollärarna betonar vikten av barns autonomi, medan de svenska förskollärarna lyfter fram sin undervisande roll.