Förpackningars roll för mer hållbar och effektiv varudistribution inom e-handeln

Samhälle & ekonomi

Kom och hör Chalmersforskarna Kajsa Hulthén och Sandra Brüel Grönberg presentera den senaste forskningen kring förpackningars roll för hållbar och effektiv varudistribution i e-handeln. Forskarfrukost på plats hos Centre for Retailing, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Seminarium
21 mar 2023
Sal C33, Handelshögskolan, Vasagatan 1

Seminariet startar 08:30. Frukost serveras från 08:00
Centre for Retailing, Handelsrådet, HUI Research

Små produkter, som smink och mobilskal, som skickas till köparen i stora kartonger som mest innehåller luft är inte ovanligt. Att paket som levereras från e-handeln innehåller mycket luft innebär outnyttjade transportresurser.

Hur produkter bäst ska förpackas är en komplex fråga; många företag använder sig av olika standardkartonger, andra försöker hitta förpackningslösningar som går att anpassa efter produktens storlek.

På seminariet kommer Chalmersforskarna Kajsa Hulthén och Sandra Brüel Grönberg presentera sin senaste forskning kring förpackningars roll för hållbar och effektiv varudistribution i e-handeln. Seminariet tar sin utgångspunkt i ett Handelsrådsfinansierat forskningsprojekt om förpackningar (läs mer om detta under fliken Program).

Forskningsprojektet som presenteras har genomförts i nära samarbete med logistik- och transporttjänstleverantören PostNord och förpackningsleverantören DS Smith. Medverkar på seminariet gör därför också Jonas Norberg, försäljningschef hos DS Smith Packaging.

Forskarseminariet hålls på plats hos Centre for Retailing (CFR) vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, där det också bjud på frukost.

För deltagare som ej har möjlighet att närvara fysiskt kommer eventet att spelas in och finnas tillgängligt i efterhand på Handelsrådets Youtubekanal, någon dag efter evenemanget.

Forskarseminariet är ett samarbete mellan Handelsrådet, HUI Research och Centre for Retailing (CFR) vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Frågor om seminariet besvaras av:
William Lindquist, HUI Research, william.lindquist@hui.se,
telefon: 073-835 01 02

Ylva Åkesson, Handelsrådet, ylva.akesson@handelsradet.se.