Bild
Foto: Illustration: Cecilia Lundgren
Länkstig

Formativ återkoppling i matematikundervisning

Forskning
Utbildning & lärande

Formativ återkoppling är en central aspekt av matematikundervisning för att utveckla matematisk kompetens. För att återkoppling ska vara effektiv behöver eleverna vara engagerade i formativa återkopplingsprocesser, men trots dess potential är detta inte alltid fallet.

Seminarium
Datum
4 feb 2026
Tid
15:00 - 16:15
Plats
Online på Zoom

Bra att veta
Öppet för alla intresserade. Kontakta helen.lindgren@gu.se för att få tillgång till Zoomlänk.
Arrangör
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande samt forskargruppen EMLA

Jenny Green, doktorand IPKL Göteborgs universitet och adjunkt vid Högskolan Kristianstad presenterar sin studie:

"Syftet med min studie har varit att fördjupa förståelsen för elevers engagemang i formativa återkopplingsprocesser i matematikundervisning. Olika kontextuella faktorer, däribland normer, kan vara av betydelse för hur elever engagerar sig. För att bättre förstå varför vissa elever engagerar sig på sätt som gynnar deras lärande och andra inte, har elevers uppfattningar om matematik, matematiklärande och matematikundervisning härletts utifrån deras upplevelser av och engagemang i en formativ återkopplingsprocess, vilket i sin tur möjliggjort att rådande normer kunnat identifieras. Studien har genomförts bland elever i årskurs 2 och data har samlats in genom intervjuer och observationer."