Rosa färgplatta

Examen 2024: kandidatprogrammet i fri konst

Kultur & språk

FINE! som i “Fine Art”. FINE! som i ”läcker”. FINE! som i “det får va nog nu!”. Välkommen att se kandidatstudenterna från fri konst visa sina examensarbeten på Konstepidemin.

Utställning
5 apr 2024 - 21 apr 2024
Konstepidemin, Konstepidemins väg 6, Göteborg

FINE! är årets examensutställning för kandidatstudenterna i fri konst från HDK-Valand som visas på Galleri Konstepidemin. Utställningens besökare får möta storskaligt måleri, performance, interaktiv konst och talande skulpturer. Det är ett utsnitt av 14 pågående konstnärskap med en önskan om att berätta, visa, ställa frågor och trösta. Materialet är alltid närvarande i verken och används för att undersöka allt från vardagstristess till mystik och hemmafest.

“Verken i FINE! är spretiga utsnitt ur våra pågående processer. Det är konst som inte är rädd för att ta plats, i rummet, i hjärnan eller i känselspröten” berättar studenten Hugo Hernqvist.

FINE! Examensutställningen öppnar, eftertexten börjar rulla, det är dags att resa sig upp och gå ut i verkligheten igen. En ambition att fortsätta ett samtal efter att filmen är slut.

Öppettider Galleri Konstepidemin
Måndag & tisdag: Stängt
Onsdag: 16.00-20.00
Torsdag & fredag: 12.00-17.00
Lördag & söndag: 12.00-16.00

Vernissage
Datum: 5 april
Tid: 17.00-20.00
Under vernissaget framförs även en pjäs i Hus 10 av studenten Ninni Nylén.

Offentliga gallerisamtal
Studenterna bjuder in till offentliga gallerisamtal om konst mellan dem själva och fyra inbjudna konstnärer.
Onsdagen 17 april kl 16.00-19.30, Inbjudna konstnärer: Dorna Aslanzadeh och Martin Solymar
Torsdagen 18 april kl 16.00 - 19.30, Inbjudna konstnärer: Rickard Eklund och Johanna Willenfelt
Samtalen sker i utställningsrummen.

Deltagande studenter
Amanda Johansson Nyberg, Alice Fiona Olsson, Charlotta Lind, Christian Abrahamsson, Emma Ståhl, Hugo Hernqvist, Johan Carlsson Ström, Karin Johansdotter, Madeleine Olsén Ingefeldt, Maja Oldefors, Ninni Nylén, Rasheh Sadr Ashkevari, Saga Trygged Iko, Vera Holm

Se fler av årets examensevent här.