Vinjett för AW med forskare

AW med forskare: Kärlek, dejtande och relationer

Populärvetenskap
Samhälle & ekonomi

Hur ser vi på kärlek, dejtande och relationer i Sverige 2024?

Seminarium
10 apr 2024

Arrangör
Samhällsvetenskapliga fakulteten och Folkuniversitetet i samarbete med Pustervik

Du får svårt att andas, hjärtat klappar och du blir svag i benen. Kanske blir du deprimerad, får svårt att koncentrera dig eller drabbas av panikångest…

Det finns likheter mellan att bli kär och att bli sjuk. Vissa menar rent av att vi blir så dumma i huvudet när vi är förälskade att vi bör avstå från att fatta viktiga beslut. Samtidigt söker de flesta den stora kärleken. Och ”jakten på den rätta” är ett evigt kulturellt fenomen – från antiken till Love is Blind.

Hur ser vi på kärlek, dejtande och relationer i Sverige 2024? Vad händer med oss när vi blir förälskade? Hur påverkas identiteten, beteendet, känslolivet och synen på samhället när vi blir kära och ihop? Har Tinder marknadifierat kärleken? Hur blir du en bättre nätdejtare enligt den senaste forskningen?

Välkommen på AW med forskare!

MEDVERKANDE
Emma Engdahl, professor i sociologi, Karlstads universitet och Göteborgs universitet

Mattias Lundberg, leg. psykolog och docent i psykologi, Umeå universitet

Båda är experter i SVT:s vetenskapsreality-serie ”Bästa dejten”.

SAMTALSLEDARE
Mattias Hagberg, journalist och författare

ÖVRIG INFORMATION
Fri entré. Begränsat antal platser. Ingen föranmälan.

Dörrarna öppnar kl. 17.00.

Mat och bar.