Bild
Konversation
Länkstig

Retorik och AI: Hur företag använder AI-agenter med trovärdighet

Kultur & språk

AI har blivit ett effektivt hjälpmedel för företag. Peter Baeza ger en övergripande bild över både dess utmaningar och möjligheter, och visar exempel på hur företag har gått tillväga för att använda AI-agenter i verksamheten på ett trovärdigt sätt.

Föreläsning
Datum
22 okt 2025
Tid
18:15 - 19:45
Plats
Sal J415, Humanisten, Renströmsgatan 6

Arrangör
Retorikcentrum, Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi
Bild
Peter Baeza

AI-språkmodeller har förändrat mångas vardag och blivit ett effektivt personligt hjälpmedel som sparar mycket tid exempelvis vid textskrivande, programutveckling eller faktainsamling och analys. De stora modeller som är allmänt tillgängliga är tränade på generell information, men när företag tar hjälp av AI-agenter som samarbetar och kommunicerar både med personal och kunder så finns det många utmaningar när det gäller hur dessa agenter kan och får använda företagsspecifik information. Här är några exempel på frågor som måste hanteras:

  • Information finns ofta i interna system, så hur ger man AI-agenterna tillgång till informationen och hur säkerställer man att de endast sprider informationen på avsett vis?
  • Hur kan man få AI-agenterna att kommunicera på ett sätt som speglar företagets varumärke och värderingar?
  • Hur minimerar man risken för att AI-hallucinationer leder till problem som att kunder får felaktiga besked?

Utmaningarna ovan är bara några exempel och de flesta företag som börjar sondera terrängen för att använda AI-agenter hittar många ytterligare utmaningar och farhågor, samtidigt som de ser stora möjligheter. 

Mitt föredrag ger en övergripande bild över dessa utmaningar och möjligheter och visar exempel på hur företag i praktiken gått tillväga för att på ett trovärdigt sätt använda AI-agenter i verksamheten.