Auskultation inom logopedi
Clinical observation in Speech and Language Pathology
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Fristående kurs
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För behörighet till kursen krävs en antagning till logopedprogram i Europa eller annan institution som Göteborgs Universitet har samarbete med och antagen som utbytesstudent vid logopedprogrammet vid Sahlgrenska akademin. Studenten ska ha bedrivit och avklarat minst ett års studier inom logopedi eller motsvarande (60 ECTS credits) med godkänt resultat vid hemlärosätet innan den kan antas till kursen. Vidare krävs goda kunskaper i engelska.
Innehåll
Kursen utgörs av en teoretisk och en praktisk del. Den praktiska delen består av a) auskultation i två olika logopediska verksamheter och b) en intervju med en logopedstudent vid Göteborgs universitet. Den teoretiska delen består av reflektioner kring a) utbildningen av logopeder vid Göteborgs universitet jämfört med utbildningen vid hemuniversitetet, b) logopeders klinisk praktik i Sverige jämfört med hemlandet och c) implementering av person-centrerad vård i utbildning och klinisk verksamhet.
Mål
Kunskap och förståelse
- Visa förståelse för hur logopedisk verksamhet kan fungera i Sverige.
- Resonera kring hur person-centrerad vård kan genomföras i logopedisk verksamhet.
Färdigheter och förmåga
- Beskriva den logopediska verksamheten.
- Beskriva samt reflektera över observerade undersöknings- och/eller behandlingssessioner ledda av logoped.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Göra jämförelse mellan klinisk verksamhet i Sverige och erfarenheter från det egna lärosätet.
- Tillämpa ett professionellt och etiskt förhållningssätt.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Den verksamhetsförlagda auskultationen handleds av legitimerad logoped. Intervju genomförs tillsammans med logopedstudent vid logopedprogrammet Göteborgs universitet.
Undervisningsspråk: engelska och svenska
Examinationsformer
Skriftlig reflektion kring obligatorisk litteratur skall genomföras innan den praktiska delen av kursen.
Obligatorisk närvaro vid två auskultationsdagar i logopedisk verksamhet. Vid underkänt kursmoment erbjuds möjlighet att gå om hela eller delar av momentet före förnyad examination. Auskultationen begränsas till två tillfällen.
Intervju med en logopedstudent på logopedprogrammet vid Göteborgs universitet. Denna sammanställs ihop med den skriftliga uppgift som skall göras i samband med auskultation. Skriftlig och muntlig presentation.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Kursvärdering sker skriftligt samt muntligt i dialog med studenterna. Kursansvariglärare sammanställer analys av kursvärdering, ger förslag till utveckling av kursen och ansvarar också för återkoppling till studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Krav gällande klädsel och hygien följer sjukvårdens direktiv.