Marknadsföringstrender, kandidatkurs
Marketing Trends, Bachelor Course
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs.
Kursen kan ingå i följande program: 1) Ekonomie kandidatprogram (S1EKA)
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs minst 105 högskolepoäng varav minst 45 högskolepoäng från FEK101 Företagsekonomi, Organisation och ledarskap, 7,5 hp, FEK102 Företagsekonomi, Marknadsföring, 7,5 hp, FEK103 Företagsekonomi, Externredovisning, 7,5 hp, FEK104 Företagsekonomi, Ekonomistyrning, FEK201 Företagsekonomi, Strategisk marknadsföring 7,5 hp, FEK202 Företagsekonomi, Strategi 7,5 hp, FEK203 Företagsekonomi, Lönsamhet och finansiering 7,5 hp och FEK204 Företagsekonomi, Operativ styrning 7,5 hp alternativt från FEG100 Företagsekonomi 1, 30 hp och FEG200 Företagsekonomi 2, 30 hp eller motsvarande kurser, där minst 7,5 högskolepoäng marknadsföring ingår.
Innehåll
Marknadsföring som ämne och praktik möter idag nya utmaningar och möjligheter kopplade till större samhällstrender. Att förstå samhällstrender och hur de relaterar till marknadsföring på konkurrensutsatta marknader är viktigt för utvecklingen av marknadsföring såväl i teori som praktik. Kursen behandlar fyra utvalda större trender relaterade till marknadsföring ur ett teoretiskt, praktiskt och samhälleligt perspektiv.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva och förklara aktuella teoretiska, praktiska och samhälleliga trender inom marknadsföring
- strukturera och analysera aktuella trender för att kunna problematisera konsekvenser och möjligheter för marknadsföring
- diskutera, utvärdera och reflektera över aktuella trender utifrån ett marknadsföringsperspektiv.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen består av:
föreläsningar som ger en introduktion till respektive trend,
seminarier eller workshops där studenterna arbetar med analys av respektive trend.
Kursen bygger på interaktion och kräver en hög grad av engagemang och aktivitet, det innebär att studenterna förväntas delta aktivt i kursens diskussioner under föreläsningar, seminarier och workshoppar. Studenterna förväntas också att ha läst kurslitteraturen i förväg och vara beredda att diskutera och försvara en egen ståndpunkt.
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
Lärandemålen examineras enligt följande:
Samtliga lärandemål (1-3) examineras genom individuell skriftlig tentamen. Tentamen utgör 80% av examinationen.
Lärandemål 1 och 2 examineras genom fyra gruppuppgifter. Gruppuppgifterna utgör 20 % av examinationen (4x5%).
Av resursskäl kan gruppuppgifter endast genomföras och examineras inom ramen för kurstillfället.
- Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
- Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
- Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
- Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F).
För ett godkänt kursbetyg krävs att samtliga lärandemål är uppfyllda. Det innebär att det krävs godkänt på grupparbeten (G) och den individuella skriftliga tentamen (A–E). Poäng från den individuella skriftliga tentamen läggs samman med grupparbetena vid framräkning av kursbetyg (A-F).
Betyg (Benämning) Karakteristik:
A (Utmärkt) Ett framstående resultat som är utmärkt vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet.
B (Mycket bra) Ett mycket bra resultat som karakteriseras av mycket bra teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga samt självständighet.
C (Bra) Ett bra resultat som karakteriseras av bra teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga samt självständighet.
D (Tillfredsställande) Ett resultat som är tillfredsställande vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet.
E (Tillräcklig) Ett resultat som möter minimikraven vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet, men inte mer.
F (Underkänd) Ett resultat som är otillräckligt vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet.
Enskilda examinationsmoment i kursen kan ha betygsskala UG (underkänt/godkänt).
Kursvärdering
Kursvärdering sker anonymt digitalt via kursens hemsida alternativt via skriftlig enkät som delas ut i anslutning till det sista schemalagda lektionstillfället eller i anslutning till tentamen. Resultatet av kursvärderingen skall kommuniceras via kursnämnd och kurshemsida.
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Handelshögskolan har en AI-policy gällande användning av generativ AI eller liknande verktyg. Regler och riktlinjer för användning av sådana verktyg publiceras och uppdateras på kursens lärplattform. Där framgår specifikt vad som gäller för den här kursen.