Molekylär genetik och utveckling av rekombinanta proteinläkemedel
Molecular Genetics and the Development of Recombinant Protein Biopharmaceuticals
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen Molekylär genetik och utveckling av rekombinanta proteinläkemedel, 7,5 hp är en valbar fördjupningskurs på avancerad nivå på Apotekarprogrammet. Kursen ges under termin 8.
Kursen kan ingå i följande program: Apotekarprogrammet (F2APP)
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkända kurser termin 1-5 och genomgången termin 6-7 på Apotekarprogrammet eller motsvarande.
Innehåll
Under laborationerna får studenterna lära sig använda olika avancerade molekylärgenetiska metoder för att studera DNA och RNA i celler. Studenten får lära sig att konstruera, modifiera och analysera plasmider för uttryck av rekombinanta proteiner. Studenten får lära sig att hantera och odla celler i liten och medelstor skala. Kursen syftar i första hand till en metodologisk skolning i moderna molekylärgenetiska metoder och innehåller mycket eget laboratoriearbete. Under föreläsningar och laborationer ges en genomgång av ett flertal olika metoder och dess användbarhet för att besvara olika frågeställningar och framställa rekombinanta proteinläkemedel.
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
• Förklara principen för vanliga molekylärgenetiska metoder.
• Använda exempel för att förklara hur olika metoder kan besvara olika typer av experimentella frågeställningar inom molekylär genetik, molekylär cellbiologi och framställning av rekombinanta proteinläkemedel.
• Beskriva praktiska möjligheter och problem som kan vara förenat med de experimentella metoder som berörs under kursen.
Färdigheter och förmåga
• Sammanställa, analysera, diskutera och presentera vetenskapliga resultat om hur olika metoder fungerar och kan användas.
• Presentera, diskutera och utvärdera egna experimentella resultat i relation till tidigare publicerade studier och i samband med detta använda ett vetenskapligt språk.
• Tillämpa olika laboratorietekniker för att lösa vetenskapliga problem relaterade till molekylär genetik, molekylär cellbiologi och framställning av rekombinanta proteinläkemedel, samt vara medveten om respektive tekniks begränsningar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Identifiera, formulera och diskutera problem och möjligheter med olika metoder som används för utvecklingsarbete inom molekylär genetik, molekylär cellbiologi och framställning av rekombinanta proteinläkemedel.
• Identifiera, formulera och diskutera samhälleliga och etiska frågeställningar i förhållande till forskning och utvecklingsarbete inom molekylär genetik. Visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar och dess roll i samhället.
• I dialog med andra visa ett reflekterande förhållningssätt till egna och andras värderingar och prioriteringar samt val av perspektiv.
• Identifiera och konkretisera eget behov av ytterligare kunskap samt ta ansvar för egen kunskapsutveckling i ett livslångt lärande.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker i form av:
• Föreläsningar
• Handledda laborationer, inklusive datalaborationer
Undervisningsspråk: svenska och engelska
Kursen kan vid behov ges helt på engelska. Ges kursen på svenska kan det förekomma att vissa delar ändå ges på engelska.
Examinationsformer
Kursen examineras genom
• Skriftliga laborationsrapporter
• Skriftlig tentamen
• Laborationer*
*moment med obligatorisk närvaro
Vid underkänd tentamen erbjuds två omtentatillfällen inom ett år efter ordinarie tentamenstillfälle.
Vid underkänt resultat på laborationsrapportdelen erbjuds två ytterligare inlämningstillfällen inom ett år efter ordinarie första inlämningstillfälle. Därefter hänvisas till nästkommande kurstillfälles rapportinlämningar.
Vid frånvaro från ett laborationstillfälle kan ett ersättningstillfälle komma att erbjudas, alternativt tas tillfället igen med en skriftlig ersättningsuppgift.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För att få betyget Godkänd (G) på hel kurs krävs att studenten har fått betyget G på samtliga examinerande moment. För att få betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs att studenten har fått betyget VG på den skriftliga tentamen samt betyget VG på laborationerna.
Kursvärdering
Kursutvärderingen sker i form av en anonym enkät på kursens sida på Göteborgs universitets lärplattform. Sammanställningen av enkäten görs av kursansvarig lärare och resultaten blir sedan föremål för diskussion mellan kursledning och studentrepresentanter vid en kursnämnd där också eventuella förslag till utveckling av kursen diskuteras. Sammanställning av kursenkät och eventuella förändringar av kursens upplägg skall tillgängliggöras för både tidigare och framtida studenter.