Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisningen för speciallärare
Kort om kursen
I kursen Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisningen för speciallärare (VAK) fördjupar du dina kunskaper och färdigheter inom speciallärarens profession, med fokus på att utveckla undervisningens kvalitet och stärka det pedagogiska arbetet. VAK är obligatorisk för den som vill meritera sig på nivå 2, 3 och 4 inom professionsprogrammet. Utbildningen ges av Göteborgs universitet på uppdrag av Skolverket.
Om utbildningen
I den här kursen fördjupar och vidareutvecklar du de kunskaper och färdigheter som du bär med dig från din speciallärarutbildning och yrkespraktik. Särskilt fokus ligger på att analysera och höja kvaliteten i undervisningen. Kursen tar sin utgångspunkt i dina erfarenheter som speciallärare och ger dig fördjupade verktyg för att utveckla undervisning, skolans verksamhet och lärmiljöer som främjar elevers lärande.
Teoretiska studier varvas med praktiknära moment som utgår från den egna speciallärarinriktningen och befintlig roll i det lokala uppdraget. Genom hela kursen tränas du i att systematiskt dokumentera, analysera och utvärdera undervisning i relation till elevers lärande och utveckling. Kursen stärker ett evidensbaserat kvalitets- och utvecklingsarbete, både individuellt och kollegialt.
Kursens innehåll organiseras i tre på varandra följande moduler:
Modul 1: Former för systematisk dokumentation och analys av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling (2,5 hp)
Modulen fördjupar och utvecklar kunskaper om metoder och dokumentationsformer som kan användas för systematisk analys och utveckling av undervisning och specialundervisning i den egna praktiken.
Särskild tonvikt läggs vid att utveckla värderingsförmåga och praktisk kunskap i hur olika dokumentationsverktyg – exempelvis observationer (med eller utan video), bedömningsinstrument, kartläggningsmaterial – kan tillämpas, tolkas och analyseras i relation till elevers lärande och utveckling.
Deltagarna granskar kritiskt kartläggningar och dokumentation utifrån exempelvis syfte, etiska aspekter, validitet/reliabilitet, tidsåtgång och underlag för pedagogiska beslut.
Modulen betonar balansen mellan vetenskaplig stringens och verksamhetsrelevans och stärker deltagarnas förmåga att använda dokumentation som underlag för ett professionellt och etiskt välgrundat pedagogiskt handlande. Innehållet relateras till studenternas speciallärarinriktning – språk-, läs- och skrivutveckling, matematik eller intellektuell funktionsnedsättning.
Modul 2. God undervisningspraktik och individuell undervisningsskicklighet (2 hp)
Deltagarna kommer i denna modul få stärka sin yrkesskicklighet vad det gäller att utveckla och stärka en god undervisningspraktik för specifika målgrupper, exempelvis elever med lässvårigheter, matematiksvårigheter, NPF, särbegåvning och intellektuell funktionsnedsättning. Vidare ingår specialdidaktik för att förebygga skolsvårigheter som kan uppstå när undervisningen inte justeras utifrån elevers kognition. I modulen ges möjlighet till fördjupad kunskap om olika evidensbaserade undervisningsstrategier, för såväl generell undervisningsutveckling som individuell didaktisk kompetens.
Modul 3: Undervisningsutvecklande arbete (3 hp)
Modulen ger en översikt över etablerade modeller för att leda kollegial undervisningsutveckling samt en orientering i hur experimentell kontroll kan användas i riktade insatser. Innehållet omfattar även uppföljning och utvärdering samt former för spridning och kollegial granskning, med sikte på hållbar implementering.
Modulen knyter samman kursens olika delar genom att deltagarna planerar, genomför och dokumenterar ett avgränsat undervisningsutvecklande arbete med elev- eller lärarfokus i det egna kollegiala sammanhanget. Kunskaper från modul 1 och modul 2 tillämpas och fördjupas. Innehållet relateras till studenternas speciallärarinriktning – språk-, läs- och skrivutveckling, matematik eller intellektuell funktionsnedsättning – samt till valt fokusområde.
Behörigheter och urval
Behörighet
För att kunna antas till utbildningen ska den sökande
- ha fått ett beslut om meriteringsnivå 1
- vara verksam som legitimerad lärare eller förskollärare inom skolväsendet
- ha fullgjort studier om minst 30 högskolepoäng efter behörighetsgivande examen.
Instruktioner för ansökan
Läs mer om hur du ansöker på Skolverket.se.
Du behöver bland annat bifoga ett intyg från din arbetsgivare. Du söker kursen via antagning.se.
Urval
Efter studierna
Kursen är obligatorisk för speciallärare som vill meritera sig på nivå 2, 3 eller 4 inom professionsprogrammet.
Så är det att plugga
Undervisningen
Arbetet i kursen består av föreläsningar, inläsning av kurslitteratur, seminarier, diskussioner, modellering och praktiska insatser som genomförs i den egna verksamheten. Undervisningen sker huvudsakligen på svenska, men enstaka inslag kan vara på engelska. Kursen innehåller fyra heldagar på campus. Övriga träffar sker digitalt på eftermiddagar eller kvällstid.
Lokaler
Pedagogen ligger vid Grönsakstorget mitt i centrala Göteborg, nära till allt. Undervisning och forskning sker till stor del i tre byggnader: A-huset på Västra Hamngatan 25, B-huset på Läroverksgatan 15 och C-huset på Läroverksgatan 5. I A-huset hittar du Servicecenter, universitetsbibliotek, studentkårens kansli, studievägledning, International Student Office Pedagogen samt ett kafé. Även i B-huset finns ett kafé, men också ett väl tilltaget studentkök med mikrovågsugnar och kylskåp. I alla husen finns gott om platser för arbete enskilt eller i grupp.