Kursplan

Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisningen för speciallärare

Further Development and Analysis of Quality in Teaching for Special Education Teachers

Kurs
VAK120
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Utbildningsområde
LU Undervisningsområdet 100%

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/3693
Ikraftträdandedatum
2025-12-03
Beslutsdatum
2025-12-02
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Modul 1, 2,5 högskolepoäng
Modul 2, 2 högskolepoäng
Modul 3, 3 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som uppdragskurs.

Huvudområde med fördjupning

Används ej - A1F Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Ämnesgrupp

Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt

Behörighetskrav

För att kunna antas till utbildningen ska den sökande

  • ha fått ett beslut om meriteringsnivå 1 
  • vara verksam som legitimerad lärare eller förskollärare inom skolväsendet
  • ha fullgjort studier om minst 30 högskolepoäng efter behörighetsgivande examen.

Innehåll

Kursen fördjupar och vidareutvecklar de kunskaper och färdigheter som deltagarna bär med sig från speciallärarutbildning och yrkespraktik, med särskilt fokus på att analysera och höja kvaliteten i undervisningen. Den bygger vidare på deltagarnas didaktiska och analytiska kompetens att självständigt förebygga och åtgärda svårigheter i elevers lärande samt på erfarenheter av undervisnings- och skolutveckling och arbete med främjande lärmiljöer.

Teoretiska studier varvas med praktiknära moment som utgår från den egna speciallärarinriktningen och befintlig roll i det lokala uppdraget. Genom hela kursen tränas deltagarna i att systematiskt dokumentera, analysera och utvärdera undervisning i relation till elevers lärande och utveckling. Kursen stärker ett evidensbaserat kvalitets- och utvecklingsarbete, både individuellt och kollegialt. Med utgångspunkt i deltagarnas praktik syftar kursen till att stärka deras reflektions- och handlingsförmåga, med stöd i tidigare färdigheter, erfarenheter och professionellt omdöme.

Kursens innehåll organiseras i tre på varandra följande moduler:

Modul 1. Former för systematisk dokumentation och analys av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling (2,5 hp)

Modulen fördjupar och utvecklar kunskaper om metoder och dokumentationsformer som kan användas för systematisk analys och utveckling av undervisning och specialundervisning i den egna praktiken. Särskild tonvikt läggs vid att utveckla värderingsförmåga och praktisk kunskap i hur olika dokumentationsverktyg – exempelvis observationer (med eller utan video), bedömningsinstrument, kartläggningsmaterial – kan tillämpas, tolkas och analyseras i relation till elevers lärande och utveckling. Deltagarna granskar kritiskt kartläggningar och dokumentation utifrån exempelvis syfte, etiska aspekter, validitet/reliabilitet, tidsåtgång och underlag för pedagogiska beslut.

Modulen betonar balansen mellan vetenskaplig stringens och verksamhetsrelevans och stärker deltagarnas förmåga att använda dokumentation som underlag för ett professionellt och etiskt välgrundat pedagogiskt handlande. Innehållet relateras till studenternas speciallärarinriktning – språk-, läs- och skrivutveckling, matematik eller intellektuell funktionsnedsättning.

Modul 2. God undervisningspraktik och individuell undervisningsskicklighet (2 hp)

Deltagarna kommer i denna modul få stärka sin yrkesskicklighet vad det gäller att utveckla och stärka en god undervisningspraktik för specifika målgrupper, exempelvis elever med lässvårigheter, matematiksvårigheter, NPF, särbegåvning och intellektuell funktionsnedsättning. Vidare ingår specialdidaktik för att förebygga skolsvårigheter som kan uppstå när undervisningen inte justeras utifrån elevers kognition. I modulen ges möjlighet till fördjupad kunskap om olika evidensbaserade undervisningsstrategier, för såväl generell undervisningsutveckling som individuell didaktisk kompetens.

Modul 3: Undervisningsutvecklande arbete (3 hp)

Modulen ger en översikt över etablerade modeller för att leda kollegial undervisningsutveckling samt en orientering i hur experimentell kontroll kan användas i riktade insatser. Innehållet omfattar även uppföljning och utvärdering samt former för spridning och kollegial granskning, med sikte på hållbar implementering.

Modulen knyter samman kursens olika delar genom att deltagarna planerar, genomför och dokumenterar ett avgränsat undervisningsutvecklande arbete med elev- eller lärarfokus i det egna kollegiala sammanhanget. Kunskaper från modul 1 och modul 2 tillämpas och fördjupas. Innehållet relateras till studenternas speciallärarinriktning – språk-, läs- och skrivutveckling, matematik eller intellektuell funktionsnedsättning – samt till valt fokusområde.

Mål

Efter godkänd kurs ska deltagarna:

  • Utveckla en fördjupad förståelse för olika former av systematisk dokumentation och analys av undervisning i relation till elevers lärande (modul 1)
  • Kritisk analysera och reflektera över hur olika former av dokumentation och analys används i den egna verksamheten, och i vilken mån den bidrar till utvecklingen av undervisning och specialundervisning (modul 1)
  • Beskriva och analysera didaktiska tillämpningar i konkreta undervisningssammanhang med utgångspunkt i kunskap om elevers varierande kognitiva och perceptuella förutsättningar (modul 2)
  • Genomföra explicit undervisning utifrån ett kunskapsområde/undervisningsinnehåll med fokus på ett ökat lärande för specifika målgrupper av elever (modul 2
  • Identifiera och problematisera ett angeläget undervisningsutvecklingsområde med elev- eller lärarfokus i den egna verksamheten, med beaktande av lokala förutsättningar, styrdokument och tillgänglig kunskap (modul 3)
  • Planera, leda och genomföra ett avgränsat undervisningsutvecklande arbete i den egna verksamheten enligt en i kursen behandlad modell, och med beaktande av önskad kunskapsutveckling för elever (modul 3)
  • Välja, motivera och använda relevant dokumentation och ändamålsenliga dokumentationsverktyg för systematisk uppföljning och utvärdering av undervisningsutvecklande arbete (modul 3)

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Arbetet i kursen består av föreläsningar, inläsning av kurslitteratur, seminarier, diskussioner, modellering och praktiska insatser som ska genomföras i den egna verksamheten.

Undervisningen sker huvudsakligen på svenska, men enstaka inslag kan vara på engelska.

Examinationsformer

Examination sker individuellt och i par/grupp, både skriftligt och muntligt.

Modul 1 examineras genom muntlig presentation med stöd av PowerPoint eller liknande där deltagarna (i par/grupp) analyserar existerande dokumentation- och kartläggningspraktik.

Modul 2 examineras genom muntlig och skriftlig redovisning av genomförd undervisningssekvens med utgångspunkt från den egna verksamheten och behov av en anpassad didaktik.

Modul 3 examineras genom muntlig och skriftlig redovisning av ett genomfört undervisningsutvecklande arbete.

Betyg

Betygsskalan omfattar betygsgraderna Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För att nå betyget G krävs att studenten genomfört samt uppnått ett godkänt betyg på samtliga examinerande uppgifter.

Kursvärdering

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Nätbaserad information och kommunikation via lärplattform används och tillgång till dator med internetuppkoppling krävs.