Bild
Klassrumsvy bakifrån på studenter på kursen VAK.
Campusträff på pilotkursen VAK för grundlärare F-6 med kursansvarig Ulf Ryberg, samt Jasmine Bylund, båda universitetslektorer.
Foto: Heléne Norling
Länkstig

”Att fortsätta lära sig efter 25 år som lärare är fantastiskt!” 

Publicerad

Första kullen på kursen VAK visar att nyfikenhet och utveckling går hand i hand. Anmälan till kursen VT26 är förlängd till mitten av november. 

Nyligen var det dags för campusträff för de studenter som utgör första kullen på kursen Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning (VAK) för grundlärare F-6. Kursen har totalt tre campusträffar och nästa träff är i slutet av januari. Resten av studierna sker på distans.  

−Det är en kompetent, ödmjuk och nyfiken grupp som är jätteintressant att träffa på plats, efter många träffar på zoom sedan kursstarten i september, säger kursansvarig Ulf Ryberg, universitetslektor i ämnesdidaktik med inriktning matematik.  

På campusträffens andra dag påbörjar studenterna sitt eget undervisningsutvecklande arbete som ska göras ute på deras skolor (Modul 3 i kursen). I ett grupparbete, som bygger på kollegialt lärande och samarbete, delas studenterna in i smågrupper om tre personer. Resultatet från arbetet kommer sedan att presenteras vid den sista och avslutande träffen i slutet av januari.  

På programmet står också, förutom olika litteraturseminarier, bland annat flera föreläsningar:  Undervisningspraktiker från 1980 till idag. (Anna Giota) och Om etiska beaktanden vid observation och analys vid undervisning (Olof Frank). 

−Jätteintressant, lärorikt, inspirerande, givande och lustfullt, sammanfattar Anna Blomberg, lärare Sv/SO i årskurs 1–7, kursen som hittills har visat en väldig bredd om undervisningsutmaningar och forskningslitteracitet, det vill säga hur lärare tar till sig ny forskning. 

Jenny Andreasson Nunes, grundlärare i årskurs 4–6, är nöjd med kursen som omfattar mycket klassrumsnära forskning.  Hon tycker att den gör forskningsprojekt i sin egen undervisning tillgänglig och ser nu fram emot att forska i sitt eget klassrum.  

Kunskapen och förutsättningarna för att gå kursen känns dock inte förankrad hos kommunen, som är arbetsgivare, så här finns potential till förbättring. Information om kursen fick hon leta upp själv, och har möjlighet att vara med på träffen på sina lediga dagar under höstlovet.

−Jag gillar det vetenskapliga, att få titta på sin egen profession och teoretisera den, säger Maria Silén, som är både grund- och speciallärare och lägger till: 

−Att ha jobbat som lärare i 25 år och att ändå fortsätta att lära sig nya saker är fantastiskt! 

Till den lärare som i dagarna står inför valet och kvalet att söka till VAK-kursen med start VT26 säger studenterna: 
”Sök! Allt som är fortbildning är bra!” 

Anmälan till kursen VAK med start VT26 är förlängd till och med 13 november.

Läs mer om kursen på Professionsprogrammet, Göteborgs universitet 

Text: Gunilla Johnander Parlenvi

FAKTA om kursen

Göteborgs universitet erbjuder tre inriktningar av kursen Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning (VAK) med start VT26. 

Kursen ges på uppdrag från Skolverket. 

Inriktningarna är följande: 

  • För grundlärare F-6
  • För speciallärare
  • För ämneslärare i praktiska och estetiska ämnen  

Inriktningar som, i denna ansökningsomgång, inte erbjuds i Göteborg, finns vid andra lärosäten. 

Läs mer om alla inriktningar av Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning (VAK) på Skolverket