Vetenskapsteori och vetenskaplig metod, del II
Philosophy of Science and Scientific Method, part II
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en metodkurs på grundnivå och ingår i socionomprogrammet omfattande 210 högskolepoäng.
Kursen är valbarkurs på termin två och ingår i kompletterande socionomutbildningen för personer med utländsk examen omfattande 90 högskolepoäng.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För att vara behörig till kursen krävs att den studerande genomgått termin 1-4, enligt utbildningsplan för socionomprogrammet vid Göteborgs universitet, med godkänt resultat.
För att vara behörig till kursen krävs att den studerande genomgått kursen KSO001 Socialt arbete och välfärdspolitik för kompletterande socionomutbildning, 10 hp, enligt utbildningsplan för kompletterande socionomutbildningen för personer med utländsk examen, med godkänt resultat.
Innehåll
Kursen innebär att på ett fördjupat och integrerat sätt diskutera vetenskapsteori och vetenskaplig metod. Motivering och formulering av forskningsämne, insamling av material samt bearbetning och analys av det insamlade materialet behandlas. Vidare diskuteras betydelsen av de olika val och ställningstaganden som görs inom ramen för ett vetenskapligt arbete.
Kursen behandlar följande teman
- vetenskapsteori
- forskningsprocessen
- forskningsmetoder
- analys av forskningsdata
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- jämföra, diskutera och kritiskt granska vetenskapsteoretiska perspektiv
- redogöra för kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder och tekniker samt jämföra och kritiskt granska metodernas vetenskapsteoretiska grunder och kunskapsteoretiska förutsättningar
- diskutera och problematisera teorins funktion och betydelse i vetenskapliga undersökningar
- beskriva och diskutera betydelsen av tidigare forskning i vetenskapliga undersökningar
Färdigheter och förmåga
- planera en vetenskaplig undersökning som visar på fördjupad förståelse för relationen mellan problem, vetenskapsteoretiskt förhållningssätt, forskningsobjekt och metod samt forskningsetiska principer
- tillämpa och diskutera olika modeller/tekniker för analys av empiriskt material
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera och reflektera över egen förförståelse och utgångspunkter i relation till studieobjekt, analys och resultat samt forskningsetiska principer
- reflektera över vetenskapligt tillvägagångssätt och dess inverkan på studiens resultat
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, praktiska övningar och seminarier.
Undervisningsspråk: svenska
Examinationsformer
Kursen examineras genom följande moment:
- aktivt deltagande vid kursens två examinerande seminarier
- aktivt deltagande vid en examinerande klassövning
- en individuell muntlig examination
- en individuell skriftlig hemtentamen
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För godkänt betyg (G) krävs att studenten bedömts som minst Godkänd på kursens samtliga examinationsmoment. För väl godkänd (VG) krävs att studenten bedömts som Godkänd (G) på seminarierna och klassövningen samt att både den muntliga examinationen och den skriftliga hemtentamen bedömts som Väl godkänd (VG).
Kursvärdering
Kursen utvärderas skriftligt i ett särskilt utvärderingsprotokoll vid kursens slut, vid ett obligatoriskt arbetsplatsmöte samt genom muntlig dialog under kursens gång. Förändringar av kursens innehåll, litteratur och pedagogik presenteras vid nästa kursintroduktion.