Kursplan

Vetenskapsteori och vetenskaplig metod, del II

Philosophy of Science and Scientific Method, part II

Kurs
SQ4361
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2023/3091
Ikraftträdandedatum
2024-09-02
Beslutsdatum
2024-05-27
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Institutionen för socialt arbete

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Vetenskapsteori och vetenskaplig metod, del II, 7,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en metodkurs på grundnivå och ingår i socionomprogrammet omfattande 210 högskolepoäng.

Kursen är valbarkurs på termin två och ingår i kompletterande socionomutbildningen för personer med utländsk examen omfattande 90 högskolepoäng.

Huvudområde med fördjupning

SNSAA Socialt arbete - G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För att vara behörig till kursen krävs att den studerande genomgått termin 1-4, enligt utbildningsplan för socionomprogrammet vid Göteborgs universitet, med godkänt resultat.

För att vara behörig till kursen krävs att den studerande genomgått kursen KSO001 Socialt arbete och välfärdspolitik för kompletterande socionomutbildning, 10 hp, enligt utbildningsplan för kompletterande socionomutbildningen för personer med utländsk examen, med godkänt resultat.

Innehåll

Kursen innebär att på ett fördjupat och integrerat sätt diskutera vetenskapsteori och vetenskaplig metod. Motivering och formulering av forskningsämne, insamling av material samt bearbetning och analys av det insamlade materialet behandlas. Vidare diskuteras betydelsen av de olika val och ställningstaganden som görs inom ramen för ett vetenskapligt arbete.

Kursen behandlar följande teman

  • vetenskapsteori 
  • forskningsprocessen
  • forskningsmetoder
  • analys av forskningsdata

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • jämföra, diskutera och kritiskt granska vetenskapsteoretiska perspektiv
  • redogöra för kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder och tekniker samt jämföra och kritiskt granska metodernas vetenskapsteoretiska grunder och kunskapsteoretiska förutsättningar
  • diskutera och problematisera teorins funktion och betydelse i vetenskapliga undersökningar
  • beskriva och diskutera betydelsen av tidigare forskning i vetenskapliga undersökningar 

Färdigheter och förmåga

  • planera en vetenskaplig undersökning som visar på fördjupad förståelse för relationen mellan problem, vetenskapsteoretiskt förhållningssätt, forskningsobjekt och metod samt forskningsetiska principer
  • tillämpa och diskutera olika modeller/tekniker för analys av empiriskt material 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och reflektera över egen förförståelse och utgångspunkter i relation till studieobjekt, analys och resultat samt forskningsetiska principer
  • reflektera över vetenskapligt tillvägagångssätt och dess inverkan på studiens resultat

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, praktiska övningar och seminarier.

Undervisningsspråk: svenska

Examinationsformer

Kursen examineras genom följande moment:

  • aktivt deltagande vid kursens två examinerande seminarier
  • aktivt deltagande vid en examinerande klassövning
  • en individuell muntlig examination
  • en individuell skriftlig hemtentamen 

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För godkänt betyg (G) krävs att studenten bedömts som minst Godkänd på kursens samtliga examinationsmoment. För väl godkänd (VG) krävs att studenten bedömts som Godkänd (G) på seminarierna och klassövningen samt att både den muntliga examinationen och den skriftliga hemtentamen bedömts som Väl godkänd (VG).

Kursvärdering

Kursen utvärderas skriftligt i ett särskilt utvärderingsprotokoll vid kursens slut, vid ett obligatoriskt arbetsplatsmöte samt genom muntlig dialog under kursens gång. Förändringar av kursens innehåll, litteratur och pedagogik presenteras vid nästa kursintroduktion.