Kursplan

Vetenskaplig teori och metod

Scientific theory and methods

Kurs
ARB321
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/55
Ikraftträdandedatum
2024-09-02
Beslutsdatum
2024-05-14
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Vetenskaplig teori och metod, 5,5 högskolepoäng
Projektplan, 2 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ingår som grundkurs i arbetsterapeutprogrammets tredje år. Kursen kan ingå i följande program: 1) Arbetsterapeutprogrammet (V1ARB) och 2) Arbetsterapeutprogrammet (V1ARP)

Huvudområde med fördjupning

SAATA Arbetsterapi - G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkänd i kurserna ARB111 Aktivitet och vardagsliv, ARB112 Vetenskaplig teori och metod I, ARB131 Aktivitet i ett föränderligt samhälle, ARB141 Innovation, teknik och digitala miljöer, ARB151 Anatomi och Fysiologi, ARB212 Medicinska ämnen I, ARB222 Den arbetsterapeutiska processen, ARB232 Arbetsterapi fortsättningskurs II – Evidensbaserad praxis, ARB241 Medicinska ämnen II, ARB251 Arbetsterapi fortsättningskurs III Aktivitet som mål och medel i förändringsprocesser, samt genomgången kurs ARB322 Arbetsterapi fortsättningskurs IV Arbetsterapi i komplexa miljöer och genomgången kurs ARB323 Arbetsterapi fortsättningskurs V – Verksamhetsförlagd utbildning.

Innehåll

Vetenskapsteori och konstruktion av kunskap

Vetenskapliga projekt – innehåll och metod

Problemavgränsning och problematisering

Vetenskaplig design

Vetenskapliga metoder för forskningsfrågor med

• Kvalitativ ansats

• Kvantitativ ansats

• Översiktsansats

Kritisk granskning av projektskiss

Mål

Kunskap och förståelse

• Redogöra för innebörden i grundläggande begrepp inom vetenskapsteori och vetenskapliga metoder

• Redogöra för de bärande principerna och processerna i metoder inom både kvalitativ och kvantitativ forskning

• Redogöra för innebörden i kvalitetsbegrepp avseende kvantitativ och kvalitativ forskning


Färdigheter och förmåga

• Tillämpa grundläggande statistiska analysmetoder och tolka dess utfall

• Genomföra och analysera en intervju utifrån principer för kvalitativ metod

• Utifrån ett kunskapslucka inom arbetsterapi eller aktivitetsvetenskap föreslå en forskningsfråga

• Utforma, presentera och diskutera en väl underbyggd skiss för ett vetenskaplig projekt samt ge förslag på metoder för att genomföra detta

• Framföra konstruktiva synpunkter på en presenterad projektskiss


Värderingsförmåga och förhållningssätt

• Kritiskt granska och diskutera innehåll, metodik och beskrivningar av genomförda vetenskapliga projekt

• Reflektera över forskningsfrågor med relevans för en hållbar utveckling relaterat till arbetsterapi och aktivitetsvetenskap

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen präglas av interaktivt och studentcentrerat lärande. Förutom föreläsningar förekommer gruppbaserade studieuppgifter (7 st.), workshops (8 st.), seminarium (2 st.) samt en individuell skriftlig examinationsuppgift.

Examinationsformer

Studenternas kunskaper, färdigheter och värderingsförmågor bedöms genom muntliga och skriftliga redovisningar av studie- och examinationsuppgifter. Examination sker genom en individuell skriftlig tentamen.

För godkänt betyg i kursen krävs fullföljda studieuppgifter, närvaro och aktivt deltagande i studiegruppsarbeten, seminarier, workshops samt godkänd examination. Med aktivt deltagande i seminarium menas att studenten reflekterar och argumenterar för egna ställningstaganden i det som diskuteras. I händelse av frånvaro vid obligatoriska moment ska igentagning ske enligt anvisning av kursansvarig lärare.

Komplettering vid skriftlig individuell salstentamen medges ej. För tentamensuppgift som inte uppfyller kriterierna för godkänt registreras underkänt betyg i samband med rättning. Omtentamen ges vid första möjliga tillfälle, med hänsyn tagen till behov av tid för inläsning.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) under en tid av åtminstone ett år med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Formativ kursvärdering sker muntligt med studenterna under kursens gång genom muntligt dialog mellan studenter och kursansvariga lärare. Summativ kursvärdering genomförs skriftligt via elektronisk enkät på Göteborgs universitets lärplattform.

Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Denna sammanställning återkopplas till studenterna och publiceras på universitetets lärplattform. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: svenska

Undervisning kan även komma att ske på engelska.

För studierna krävs tillgång till dator och internetuppkoppling.