Transnationell migrationsrätt
Transnational Migration Law
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fördjupningskurs på juristprogrammet vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet. (A1N). Kursen är även sökbar för utbytesstudenter inom ramen för Handelshögskolans utbytesprogram.
Nivå A1N
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs att den studerande har avklarat 150 högskolepoäng från termin 1–6 på juristprogrammet samt kursen HRO600 Internationell rätt (termin 6). Studenter från andra utbildningar eller internationella studenter förväntas ha kunskaper i juridik som motsvarar graden av fördjupning som motsvarar 150 högskolepoäng på juristutbildningen. Undantag från dessa krav kan medges för studenter med en mastersexamen i juridik från andra universitet.
Innehåll
Kursen syftar till att skapa kritiska praktiker och praktiska kritiker. Kursinnehållet syftar till att skapa förutsättningar för konkret regeltillämpning samt förmågan att förklara rättspolitiska utvecklingar utifrån övergripande perspektiv.
I kursen förmedlas grundläggande kunskap om folkrättslig och EU-rättslig lagstiftning och rättstillämpning inom de regelverk som styr skyddsrelaterad, arbetsrelaterad och familjerelaterad migration till EU. Det görs även nedslag i nationella rättssystem för att visa hur nationell, europeisk och folkrättslig normbildning inverkar på varandra. Regelverk som syftar till migrations- och gränskontroll, mänskliga rättigheter, grundläggande rättigheter, liksom processuella regler och principer relevanta för rättsområdet belyses också i relevant omfattning. Även migranters olika typer av erfarenheter och förutsättningar för att kunna migrera berörs i denna del, exempelvis nationalitet, ålder, genus, socioekonomiska resurser och etnicitet kommer att tematiseras. Transnationell migrationsrätt undersöks också i kursen som ett forskningsområde, där teoretiska och interdisciplinära resurser för praktiskt juridiskt arbete står i centrum.
I kursen tematiseras den transnationella migrationsrätten såsom den kommer till uttryck i tre situationer:
- Vid gränsen/at the border. Här står förmågan att förstå och förmedla den enskilde migrantens rättsliga position vid en territoriell eller administrativ gräns i centrum.
- I domstolen/in the courtroom. Här står förmågan att förstå och förmedla den transnationella migrationsrätten i parters processföring vid myndigheter och domstolar i centrum.
- I styrelserummet/in the boardroom. Här står förmågan att förstå och förmedla den transnationella migrationsrätten för rättspolitiska och strategiska syften i centrum.
Undervisningsspråk: engelska
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1. förklara och reflektera över ett urval av, för fältet, centrala perspektiv, principer och begrepp,
2. kunna tillämpa och analysera lagstiftning och rättstillämpning inom de europeiska och internationella regelverk som reglerar migration till EU,
3. visa fördjupad kunskap om samspelet mellan internationell, europeisk och nationell rätt inom området,
Färdigheter och förmåga
4. identifiera rättsliga problem avseende internationell, europeisk och nationell migrationsrätt,
5. skriftligen och muntligen självständigt tillämpa migrationsrättsliga regler och principer på konkreta situationer,
6. förmedla migrationsjuridiska normer på ett korrekt, enkelt och begripligt sätt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
7. kritiskt analysera rättsliga normer utifrån olika positioner och perspektiv med stöd i relevant teoribildning, och
8. reflektera över vilka etiska normer och dilemman den verksamma juristen kan möta inom migrationsrätten.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
De läraktiviteter som kursen erbjuder är:
- Föreläsningar och seminarier
- Gästföreläsningar/forskningspresentationer
- Loggbok
- Kamratrespons, vetenskapligt samtal och opponeringsseminarium för uppsatsen
- Uppsatsskrivande
Examinationsformer
Examinerande moment
Kursens lärandemål examineras löpande under kursens gång.
Reflektionsuppgift medelst digital loggbok (lärandemål: 7-8)
(Modul 0010, 1 hp, Betyg U/G)
Genom att föra en digital loggbok över studiebesöken och gästföreläsningarna ska studenten reflektera över migrationsrättens tillämpning samt identifiera juristprofessionens migrationsjuridiska dilemman såsom de kommer till uttryck under kursens studiebesök och gästföreläsningar. Arbetet sker individuellt. Loggboken utgör stöd för muntliga diskussioner i pass som följer på studiebesök eller gästföreläsningar. Loggboken betygsätts med betygen godkänd eller underkänd.
Rättsinformation (lärandemål: 1-6)
(Modul 0011, 6 hp, Betyg U/G)
I detta moment ska studenterna skriftligen och muntligen tillämpa och demonstrera sina rättsliga kunskaper genom att på ett enkelt, begripligt och korrekt sätt förklara en rättsregel eller en praktisk regeltillämpning för en icke-juridisk målgrupp. Denna korta muntliga presentation med visuellt stöd är obligatorisk och åsätts delbetyget godkänd eller underkänd. Komplettering krävs vid frånvaro. Uppgiften betygsätts med betygen godkänd eller underkänd.
Individuell uppsats (lärandemål: 1-6)
(Modul 0012, 8 hp, Betyg AB-U)
Uppsatsmomentet är ett led i det akademiska arbetet och syftar till att studenterna ska ges tillfälle att fördjupa sina materiella kunskaper inom migrationsrättens område, analysera hur teori, metod och praxis förhåller sig till varandra och reflektera över hur migrationsrättsliga frågor aktualiserar kunskap från andra vetenskapliga discipliner samt övergripande frågor av rättspolitisk eller ideologikritisk karaktär. Uppsatsen ger också kunskap om hur vi skriver, diskuterar och konstruktivt kritiserar rättsvetenskapliga texter inom migrationsrättsområdet. I uppsatsuppgiften ingår det även följande tre obligatoriska moment:
- ett vetenskapligt samtal om uppsatsens tema och idé med en av kursens lärare
- kamratrespons, där en student kommenterar en annan students utvecklande uppsatsidé samt
- en obligatorisk opponering på en annan students uppsats.
Vid betygsättningen av uppsatsen används hela betygskalan.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen tillämpas betygsskala: Med beröm godkänd (AB), Icke utan beröm godkänd (BA), Godkänd (B) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Juridiska institutionen är skyldig att utvärdera samtliga kurser som ges vid institutionen. Kursvärdering skall därför sammanställas i enlighet med den gällande ordningen vid Juridiska institutionen. Student som är behjälplig med sammanställandet av kursutvärderingen har rätt till viss ersättning samt intyg.
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Särskilda studieanvisningar erhålles i samband med kursstart. Du behöver dator och uppkoppling för att ta del av kursen.