Tillämpad laboratorievetenskap (speciell diagnostik)
Applied Laboratory Science (special laboratory diagnostics)
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges till utbytesstudenter som bedriver studier på termin 5 och 6 på ett program motsvarande biomedicinska analytikerprogrammet.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
Behörig till kursen är en student som har blivit nominerad till utbytesstudier av ett partneruniversitet. Studenten behöver studera biomedicinsk laboratorievetenskap inom ett program och ha avklarat termin 1-4 på sitt lärosäte.
Språkkrav: Engelska 6.
Innehåll
Verksamhetsförlagd utbildning vid sektioner inom en eller två olika kliniska laboratoriespecialiteter som ingår i laboratoriemedicin. Den verksamhetsförlagda utbildningen pågår i cirka 20 arbetsdagar.
Ansvarsfördelning och organisation: Olika yrkesgruppers kompetens och ansvarsområde. Kommunikation och samverkan inom enheten och med omgivningen. Det svenska sjukvårdssystemet.
Kvalitetsarbete: Kvalitetsmanual. Ackreditering. Spårbarhet. Externa kontrollprogram. Externa revisioner. Interna kontroller/driftskontroller. Interna revisioner, horisontella och vertikala. Behörighetsbevis.
Prov och remiss: Provtagning, provmaterial och provhantering. Remisshantering.
Aktuella placeringar: Sjukdomsgrupper och laboratoriemedicinska utredningsmöjligheter.
Specifika analyser och undersökningar inom aktuella placeringar: Analysers kliniska betydelse. Analys- och metodprinciper. Det tekniska utförandet. Resultatbedömning och mätosäkerhet. Dokumentation.
Säkerhets och miljöaspekter: Klädsel. Skyddsutrustning. Avfallshantering. Hygien. Hållbar utveckling.
Mål
Studenten skall fördjupa sina tekniska och praktiska färdigheter och utveckla ett professionellt förhållningssätt.
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
• motivera betydelsen av korrekt hantering av provmaterial
• förklara betydelsen av de olika moment som säkerställer kvalitén i verksamheten
• beskriva sjukdomsgrupper samt diagnostiska möjligheter och metoder för behandlingsuppföljning
• förklara några specifika analyser och undersökningar innefattande indikation, provmaterial, analysprincip, det tekniska utförandet, resultatbedömning samt kvalitetssäkring
Färdigheter och förmåga
• tillämpa provtagningsföreskrifter
• korrekt hantera provmaterial
• genomföra analyser och undersökningar inom givna tidsramar
• bearbeta och kritiskt tolka resultat
• uppmärksamma och hantera avvikelser
• kommunicera och samverka med olika yrkesgrupper
• presentera och diskutera verksamhetsrelaterade uppgifter muntligt och skriftligt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• resonera kring den medicinska betydelsen av erhållna analys- och undersökningsresultat
• uppmärksamma etiska frågeställningar
• planera materialåtgång och korrekt hantera smittfarliga agenser, kemikalier och avfall
• diskutera kring det egna lärandet och behovet av att utveckla sin kompetens
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Verksamhetsförlagd utbildning. Föreläsningar och seminarier.
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
Kursen examineras genom:
- Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
- En skriftlig inlämningsuppgift
- En muntlig presentation
Under kursen ska studenten ge en muntlig presentation om sitt lärosäte i hemlandet.
VFU bedöms enligt en särskild bedömningsmall och utförs av handledare. VFU tas igen i samråd med verksamheten och kursledning, vid längre frånvaro kan det bli aktuellt att ta igen vid ett senare tillfälle.
Student som underkänts vid verksamhetsförlagd utbildning har rätt att genomgå denna utbildning ytterligare en gång. Om godkänt resultat på en kurs eller del av en kurs förutsätter att studenten genomgått praktik eller motsvarande utbildning med godkänt resultat, ska studenterna erbjudas minst två praktik- eller motsvarande utbildningsperioder, se HF 6 kap 21 §. Denna möjlighet ska användas sparsamt och endast i relation till resursskäl.
Student som förbrukat de i kursplan angivna maximala antalet examinationstillfällen erhåller inga nya examinationstillfällen vid en eventuell omregistrering på kursen eller ny antagning till det aktuella utbildningsprogrammet. Kursledningen ska informera studenter vid kursstart om att examinationstillfällen är begränsade och erbjuda studenten stöd inför andra/sista examinationstillfället.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För att få betyg G på hel kurs krävs att studenten har betyg G på verksamhetsförlagd utbildning, skriftlig inlämning samt muntlig presentation.
För att få betyg VG på hel kurs krävs att student har betyg G på skriftlig inlämning och muntlig presentation, samt betyg VG på verksamhetsförlagd utbildning.
Kursvärdering
Kursvärdering sker skriftligt med hjälp en enkät på studenternas lärplattform, samt muntligt i dialog med studenterna. Kursansvarig lärare sammanställer och gör en analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna samt redovisas i samband med ny kursomgång.
Övriga föreskrifter
Verksamhetsförlagd utbildning ingår i kursen. Placering kan ske utanför Göteborg, men företrädesvis inom Västra Götalandregionen, och kan medföra extra kostnader för studenterna.
Hygieniska krav inom hälso- och sjukvården gör att privata kläder samt att ringar, armband och armbandsur inte får bäras under den verksamhetsförlagda utbildningensamt att arbete i kontakt med patient alltid görs med kortärmade skyddskläder. Se vidare styrdokument ”Policy och regler om klädsel, personlig utsmyckning eller annanutstyrsel vid undervisning, prov, examination och praktik”. Dnr G 4705/09.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att det föreligger en påtaglig risk att studenten kan komma att skada sig själv eller någon annan person fysiskt eller psykiskt eller att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall skall en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs.