Kursplan

Språkfärdighetskurs med inriktning mot medicinsk svenska

Practice-oriented Swedish for healthcare professionals

Kurs
SW1103
15 förutbildningspoäng

Om kursplanen

Diarienummer (Format: GU 20XX/XXXX)
GU 2024/35
Ikraftträdandedatum
2025-09-01
Beslutsdatum
2024-12-16
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Muntlig och skriftlig kommunikation I, 7,5 högskolepoäng
Muntlig och skriftlig kommunikation II, 7,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som förutbildning och kan ej ingå i en examen på högskolenivå.

Ämnesgrupp

Svenska som andraspråk

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet, undantaget ämnena svenska och engelska. Utöver den grundläggande behörigheten krävs godkänt resultat på antagningsprovet som testar att man uppnår A2-nivå enligt Europarådets gemensamma referensram (CERF). Dessutom krävs examen från land utanför EU/EES samt Schweiz, samt av Socialstyrelsen utfärdat beslut om utredning i form av kunskapsprov inom följande legitimationsyrken: läkare, sjuksköterska, röntgensjuksköterska, fysioterapeut och barnmorska.

Innehåll

Kursen består av 2 delkurser.

Kursen ger ökade färdigheter i att förstå, tala och skriva på svenska inom vårdrelaterade professioner genom övningar i hörförståelse, uttal och muntlig interaktion, muntlig produktion och skriftlig färdighet med inriktning mot arbetslivet. Kursen behandlar även det svenska språkets grundläggande grammatiska kategorier i praktisk kontext.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • visa kunskaper och färdigheter i svenska på nivå B2 enligt Europarådets gemensamma referensram (CERF) med särskilt fokus på yrkesutövning 
  • visa kunskap och förståelse för det svenska språkets struktur med särskilt fokus på kommunikation inom yrket 
  • kommunicera inom vanligt förekommande praktiker inom yrket utan att allvarliga missförstånd uppstår 
  • uppvisa ett varierat och för situationen adekvat ordförråd med särskilt fokus på yrkesrelaterad kommunikation 
  • reflektera över språkets betydelse i vanliga yrkesrelaterade samtalspraktiker. 


Mer specifika mål anges under respektive kursmoment:

Muntlig och skriftlig kommunikation I, 7,5 fup

  • visa kunskaper och färdigheter i svenska på nivå B1 enligt Europarådets gemensamma referensram (CERF) med särskilt fokus på yrkesutövning 
  • visa kunskap om grundläggande grammatiska strukturer i det svenska språket såsom ordföljd, verbböjning, tempus och bestämdhet 
  • visa förståelse för det svenska språkets prosodi och fonetiska drag 
  • kommunicera begripligt i vanligt förekommande samtalssituationer i yrket. 


Muntlig och skriftlig kommunikation II, 7,5 fup

  • visa kunskaper och färdigheter i svenska på nivå B2 enligt Europarådets gemensamma referensram (CERF) med särskilt fokus på yrkesutövning 
  • tillämpa kunskap om grammatiska strukturer i kommunikativa situationer utan att allvarliga missförstånd uppstår 
  • kommunicera inom vanligt förekommande praktiker inom yrket utan att allvarliga missförstånd uppstår 
  • uppvisa ett varierat och för situationen adekvat ordförråd med särskilt fokus på yrkesrelaterad kommunikation 
  • reflektera över språkets betydelse i vanliga yrkesrelaterade samtalspraktiker.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker i form av lektioner, seminarier och grupparbeten. Undervisningen och de studerandes progression utvärderas återkommande för att undervisningen ska kunna individanpassas.

Undervisningsspråk: svenska

Examinationsformer

I vilken grad studenten uppnått kursens mål prövas genom skriftliga och muntliga uppgifter. På moment som examineras gäller obligatorisk närvaro.

Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg.

Endast hjälpmedel som godkänts av examinator får användas vid examination. Det gäller såväl digitala som analoga hjälpmedel eller samarbete.

Student som ligger nära gränsen för godkänt betyg kan av examinator under vissa förutsättningar få utföra kompletterande uppgifter istället för omtentamen. Dessa kompletteringar ska ske genom muntliga och/eller skriftliga uppgifter som examinator bestämmer och inom den tidsram som examinator anger, dock inte senare än innevarande termin.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

För att få godkänt på hela kursen krävs godkänt resultat på alla delkurser.