Specialpedagogik för ämnesundervisning
Kort om kursen
Kursen riktar sig till dig som är verksam eller blivande lärare och vill stärka din kompetens inom specialpedagogik. Den här kursen ger dig verktyg för att analysera och utveckla stödstrukturer som gör undervisningen mer tillgänglig för alla elever.
Om utbildningen
Utgångspunkten i den här kursen är att förstå hur stödstrukturer, som formas av sociala, språkliga och materiella resurser, möjliggör och begränsar både lärares undervisning, ledarskap och elevers lärande. Kursen fokuserar på att identifiera och analysera dessa stödstrukturer. Med stöd i samarbete och professionell reflektion utvecklar studenten strategier för att skapa inkluderande och tillgängliga lärandemiljöer.
Som student arbetar du med att undersöka hur resurser samverkar i olika undervisningssituationer och hur de påverkar elevers delaktighet, utveckling och identitetsskapande.
Kursen ger dig en introduktion till funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och hur dessa kan beaktas i utformningen av lärandemiljöer.
Behörigheter och urval
Behörighet
För tillträde till kursen krävs 30 hp i ett undervisningsämne.
Urval
Högskolepoäng, max 165 hp
Så är det att plugga
Undervisningen
Undervisningen bygger på ett processorienterat och undersökande arbetssätt och innehåller både tillfällen då vi träffas samtidigt (till exempel föreläsningar och seminarier i realtid), och moment där du kan delta när det passar dig (som inspelade föreläsningar, diskussioner och uppgifter på kursplattformen).