Kursplan

Specialpedagogik för ämnesundervisning

Special Education for Subject Teaching

Kurs
PDG220
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/2231
Ikraftträdandedatum
2025-09-15
Beslutsdatum
2025-06-24
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

En individuell skriftlig hemtentamen , 3 högskolepoäng
Två asynkrona diskussioner , 2 högskolepoäng
Tre dialogseminarier , 2,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Huvudområde med fördjupning

UNPEA Pedagogik - G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
UNPDI Pedagogik och didaktik - G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs 30 hp i ett undervisningsämne.

Innehåll

Kursen behandlar läraruppdraget med särskilt fokus på specialpedagogiska perspektiv och specialpedagogisk organisering i skolverksamheter. Utgångspunkten är att förstå hur stödstrukturer, som formas av sociala, språkliga och materiella resurser, möjliggör och begränsar både lärares undervisning, ledarskap och elevers lärande.

Kursen fokuserar på att identifiera och analysera dessa stödstrukturer. Med stöd i samarbete och professionell reflektion utvecklar studenten strategier för att skapa inkluderande och tillgängliga lärandemiljöer.

Studenterna arbetar med att undersöka hur resurser samverkar i olika undervisningssituationer och hur de påverkar elevers delaktighet, utveckling och identitetsskapande. Kursen ger en introduktion till funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och hur dessa kan beaktas i utformningen av lärandemiljöer.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse 

  • Förklara specialpedagogiska perspektiv i relation till skolans ansvar för att skapa tillgängliga lärmiljöer.
  • Förklara specialpedagogiska perspektiv i relation till skolans ansvar för att skapa tillgängliga lärmiljöer och relevanta stödstrukturer
  • Redogöra för olika funktionsnedsättningar och deras betydelse för utformning av lärandemiljöer. 

Färdigheter och förmåga 

  • Analysera undervisningssituationer med fokus på hur språkliga, fysiska och sociala resurser formar delaktighet och samspel mellan lärare och elever. 
  • Resonera kring och motivera val av inkluderande arbetssätt och stödstrukturer i ämnesundervisning, med stöd i relevant teoribildning. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • Utvärdera lärandemiljöers utformning i relation till elevers rätt till stöd, delaktighet och likvärdig utbildning 
  • Reflektera kritiskt över det egna förhållningssättet i relation till ledarskap och kollegialt samarbete i syfte att främja delaktighet och skapa tillgängliga lärandemiljöer.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen bygger på ett processorienterat och undersökande arbetssätt och består av synkrona och asynkrona moment, såsom föreläsningar, seminarier och samarbete i grupper.

Undervisningsspråk: svenska

Undervisningsinslag samt kurslitteratur på engelska kan förekomma.

Examinationsformer

Kursen examineras genom:

  • En individuell skriftlig hemtentamen (3 hp) 
  • Två asynkrona diskussioner (2 hp) 
  • Tre dialogseminarier (2,5 hp) 

Studenter som inte deltar i ett eller flera dialogseminarier ska genomföra en skriftlig individuell inlämningsuppgift som ersättning.

Den skriftliga hemtentamen kan på examinators begäran kompletteras inom en av examinator angiven tidsram.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För betyget Godkänd (G) krävs att studenten med godkänt resultat genomfört samtliga moment.

För kursbetyget Väl godkänd (VG) krävs, förutom godkänt på samtliga moment som utgör grund för examination, att den individuella skriftliga hemtentamen bedöms med betyget Väl Godkänd (VG).

Kursvärdering

Kursvärdering görs i relation till kursens lärandemål och innehåll och genomförs i slutet av kursen genom en individuell skriftlig enkät på kursens lärplattform. Resultat och eventuella förändringar i kursens upplägg förmedlas till de studenter som genomförde kursvärderingen samt till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Nätbaserad information och kommunikation via lärplattform används och tillgång till dator med internetuppkoppling krävs.