Slöjd 3 för lärare åk 7-9

Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-15029
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Kort om kursen

Kursen breddar och fördjupar dina kunskaper om estetiska och kulturella uttrycksformer, både genom teoretiska studier och genom arbete med olika slöjdarbeten. Under kursen behandlas hur formgivning, mode och identitet kan uttryckas genom olika slöjdföremål.

Om utbildningen

Kursen breddar och fördjupar dina kunskaper och förståelse för slöjd som skolämne och uttrycksmedel. Under kursen behandlas färg, form, konstruktion och funktion som medel för att tolka, kommunicera och uttrycka sig genom slöjd, samt hur dessa faktorer kan sättas i relation till slöjdföremåls kvalitet och till hållbar utveckling. Via olika inspirationskällor genomförs individuella slöjdarbeten såväl i enskilda material som med fokus på materialkombination. Kursen behandlar också lärarens betydelse för elevers lärande och måluppfyllelse. Vidare diskuteras bedömning och betygssättning i slöjdämnet samt hur språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt kan användas i ämnet.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Godkända delmoment om minst 25hp från kurserna Slöjd 1 för lärare åk 7-9 och Slöjd 2 för lärare åk 7-9.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.