Psykoterapeutisk teori och metod I, KBT
Psychotherapy: theory and methodology I, CBT
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en programkurs på avancerad nivå och ingår i Psykoterapeutprogrammet, 90 högskolepoäng med inriktning mot individualpsykoterapi på kognitiv beteendeterapeutisk grund.
Kursen kan ingå i följande program: 1) Psykoterapeutprogrammet (S2PTE)
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
Endast antagna till Psykoterapeutprogrammet, 90 högskolepoäng, med inriktning mot individualpsykoterapi (KBT alt. PDT) har tillträde till kursen.
Innehåll
I kursen ges en kort repetition och en fördjupning av grundläggande begrepp inom kognitiv beteendeterapeutisk teori. Vidare avhandlas bedömning, målformulering och behandlingsplanering utifrån kognitiv beteendeterapeutisk teori och metod samt psykoterapeutiska färdigheter särskilt centrala för att skapa god allians i bedömningsfasen. I kursen ingår att genomföra fallkonceptualiseringar och beteendeanalyser utifrån olika kliniska fall.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala begrepp och huvuddrag inom kognitiv beteendeterapeutisk teoribildning
- redogöra för hur kulturella faktorer, jämlikhetsaspekter såväl som patientens ålder och funktionsnivå är relevanta i bedömningsfasen
- redogöra för psykoterapeutiska färdigheter som är särskilt centrala för att skapa god allians i bedömningsfasen
Färdigheter och förmåga
- genomföra fallformulering för enskilda fall utifrån beteendeanalytiskt och kognitivt perspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- identifiera och reflektera över egna psykoterapeutiska styrkor och svagheter
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier med praktiska övningar.
Undervisningsspråk: svenska
Kurslitteraturen består av såväl svensk- som engelskspråkig litteratur.
Examinationsformer
All undervisning kan utgöra grund för examination. Examinationen sker i form av en individuell skriftlig uppgift, skriftlig beteendeanalys, samt genom aktivt deltagande och bidrag vid samtliga examinerande seminarier.
Under kursen ges ett begränsat antal möjligheter att komplettera ett obligatoriskt moment. Frånvaro från obligatoriska moment tas igen enligt anvisningar från kursledare. I samband med kursen erbjuds två möjligheter till omexamination; en i nära anslutning till kurstillfället och en vid ett senare tillfälle i en uppsamlingsexamination. Därefter erbjuds studenten att examineras vid nästkommande kurstillfälle.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs:
- Godkänt resultat på den skriftliga uppgiften
- Godkänd beteendeanalys
- Aktivt deltagande och bidrag vid samtliga examinerande seminarier
Kursvärdering
Kursledaren ansvarar för att de studerande bereds tillfälle att göra en anonym skriftlig kursvärdering vid kursens slut. Efter avslutad kurs skriver kursledaren en kursrapport, där bl.a. en sammanställning av kursvärderingen ingår. Kursrapporten behandlas i aktuell beredningsgrupp och förmedlas både till de studenter som genomförde kursvärderingen och till de studenter som ska påbörja kursen. Kursrapporter hålls tillgängliga för studenter.
Övriga föreskrifter
Om det i kursen ställs krav på tillgång till dator, internet eller eventuella andra digitala resurser ansvarar studenten själv för att hen har tillgång till det.
Kursplanen är fastställd av Psykologiska institutionen 2015-09-23 och reviderad 2020-12-01.