Clown med tårta på scen.
Foto: Ido Grimberg

Praktisk introduktion till Clownteknik

Kurs
SG2222
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Göteborg
Undervisningsform
Undervisningsspråk
Svenska
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-15404
Ansökan stängd

Kort om kursen

Clownen som ett tillstånd – att hitta din egen clown. Kursen riktar sig till dig som vill utforska clownen; clowntillståndet och hur den kreativa, skapandet processen kan uppstå och fungera i ett clownuniversum. Det finns olika sätt att arbeta med clown och i den här kursen är fokus att hitta din clown och förstå vad det är som gör tillståndet.

Om utbildningen

Du jobbar praktiskt i grupp med övningar för att komma bortanför idéer och kontrollbehov, att koppla bort huvudet och låta kroppen/clownen göra jobbet. Du kommer utforska relationen till publiken, visa sårbarhet, hitta ditt skoj och njuta av både succé och fiasko. Du läser relevant litteratur/ser film och tillsammans med gruppen reflekteras och diskuteras olika aspekter av clowneriet; historiskt, filosofiskt, kulturellt, politiskt och personligt. Du kommer få verktyg för att kunna skapa eget material och också beröra skillnaden mellan clownens förhållningssätt, traditionellt skådespeleri och teater.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Urval

Urvalet grundas på dokumenterad konstnärlig färdighet (CV) och ett personligt brev om varför du vill gå kursen som ska bifogas ansökan. De sökande rangordnas utifrån lärarens samlade bedömning av färdighetsnivån. Ansökan anses ej komplett utan ovan nämnda dokumentation.

Så är det att plugga

Lokaler

Högskolan för scen och musik bedriver sin verksamhet på fyra adresser i Göteborg: Eklandagatan 86, Åvägen 24 (Brewhouse), Vasagatan 50 (HDK-Valand) och Triörgatan 1 (Andra stället).

Läs mer om lokaler